Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Start Fali ponownie przełożony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. InnoBaltica

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Start Fali ponownie przełożony
fot. MS
InnoBaltica wstrzymała odbiór kluczowego etapu systemu FALA i zdecydowała o jego przetestowaniu w Lęborku przez ekspertów spółki. Wymusza to przesunięcia w harmonogramie projektu, które nie wpłyną jednak negatywnie na rozliczenie dofinansowania unijnego. Pozwolą też one na dokończenie montażu urządzeń na peronach kolejowych. Nowy plan stopniowego wdrażania FALI w Pomorskiem zostanie ogłoszony w lipcu br. Kluczowe znaczenie odgrywa odbiór całego oprogramowania systemu od wykonawcy – Asseco Data Systems (ADS). Ważne decyzje planuje też Rada Nadzorcza spółki.

System, który w marcu dostarczyła firma ADS, został zweryfikowany. Przenalizowano kilkaset jego funkcjonalności. Oprócz narzędzi służących pasażerom, jak aplikacja, portal pasażera czy falomaty i czytniki, konieczne jest uruchomienie m.in. systemu kontroli biletów i oprogramowania do Punktów Obsługi Klienta, Dyspozytorni czy Centrum Personalizacji Kart FALA.

– Stan przygotowań jest zaawansowany, choć nie w pełni satysfakcjonujący. Dysponujemy niemal wszystkimi elementami systemu. Nie dokonaliśmy jednak ostatecznego odbioru jednego z kluczowych etapów kontraktu. Oznacza to wstrzymanie kolejnej transzy wynagrodzenia dla ADS (ponad 20 mln zł). Będzie ją można odblokować dopiero po bezwarunkowym odbiorze tego etapu. Wcześniej w praktycznych testach chcemy potwierdzić gotowość FALI do sprawnego działania. W konsekwencji oznacza to przesunięcie terminu uruchomienia systemu dla pasażerów – zaznacza Radomir Matczak, członek zarządu InnoBaltiki. – Niezmiennie oczekujemy od ADS maksymalnego zaangażowania. Priorytetem jest przygotowanie systemu na najwyższym poziomie. Jeśli nie nastąpi bezwarunkowy odbiór prac to naliczymy ADS wielomilionowe kary – dodaje.



Przedłużające się uzgodnienia montażu urządzeń na pomorskich peronach

O ile falomaty i czytniki są zainstalowane niemal we wszystkich tramwajach, autobusach i trolejbusach (blisko 900 pojazdów), to sytuacja z montażem urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych jest już zróżnicowana. W ramach infrastruktury, która należy do PKM, zrealizowane jest już 100%, a SKM 91% zadania. Najbardziej czasochłonne okazały się uzgodnienia techniczne z partnerami z PKP / PLK, które obejmują aż 175 lokalizacji w całym województwie.

– Stan prac administracyjnych jest zaawansowany w 66 procentach. Dobra wiadomość jest taka, że lada moment pełną parą ruszą pierwsze montaże urządzeń na stacjach PLK. To będzie kolejny kamień milowy. Niezbędne jest jeszcze kilka miesięcy, aby sfinalizować to zadanie – mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice. W związku z tym spółka zwróciła się też do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o zgodę na przedłużenie okresu na rozliczenie dofinansowania do końca bieżącego roku.

Więcej czasu na testowanie oraz zintegrowanie elementów systemu

InnoBaltica kładzie nacisk na jakość i niezawodność Systemu FALA. Dlatego wymaga od Asseco Data Systems dopracowania wielu elementów i szerokiego przetestowania w praktyce. Celem jest zidentyfikowanie oraz wyeliminowanie ewentualnych błędów i niesprawności. To poszukiwanie wszelkich słabych punktów, aby rozwiązywać potencjalne problemy jeszcze w fazie roboczej, przed publicznym uruchomieniem FALI. Dzięki zaangażowaniu władz Lęborka, udziałowca InnoBaltiki, kolejne testy – w warunkach rzeczywistych - odbędą się właśnie w tym mieście.

Priorytet jakościowy kosztem terminowości

Władze InnoBaltiki podkreślają, że projekt jest bardzo skomplikowany. Integruje całe województwo, obejmuje blisko 100, bardzo odmiennych taryf gminnych i kolejowych określanych przez wielu organizatorów transportu.

– Wraz z ADS stawiamy kolejne kroki, choć w niezadowalającym nas tempie. Jest to pierwszy tego rodzaju regionalny projekt w Polsce. Okazał się on znacznie bardziej czasochłonny niż zakładaliśmy. Rozumiemy mieszkańców województwa, którzy po części mogą czuć się zniecierpliwieni, a po części zaniepokojeni. Jesteśmy przekonani, że FALA będzie dobrze im służyła, ułatwiając podróżowanie. Jednak najpierw musimy mieć pewność, że system jest niezawodny i w pełni gotowy do uruchomienia – wyjaśnia Radomir Matczak. – Warto tu przypomnieć, że zaczęliśmy realizację projektu rok później niż pierwotnie planowaliśmy, z powodu procesów odwoławczych w przetargu. Wszystkie te okoliczności powodują, że start systemu FALA nie będzie możliwy w lipcu 2023 r. – dodaje.

Po czerwcowych testach systemu w Lęborku zarząd InnoBaltiki zaktualizuje harmonogram stopniowego wdrażania FALI. Będzie on zaprezentowany do końca lipca br.

– Jesteśmy zdeterminowani, aby projekt, przynajmniej w zasadniczych elementach, wystartował jeszcze w tym roku – podkreśla Radomir Matczak.

Rada Nadzorcza InnoBaltiki planuje zmiany

Zgodnie z decyzją Rady Nadzorczej, w nowej kadencji zarząd InnoBaltiki będzie pracował w zmienionym składzie. Szczegóły będą znane pod koniec czerwca. Rada Nadzorcza reprezentująca właścicieli spółki oczekuje zdecydowanego zdynamizowania prac oraz szerszego wyjścia z komunikacją stanu projektu do opinii publicznej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

System FALA od piątku dostępny w Chojnicach

Komunikacja

System FALA od piątku dostępny w Chojnicach

InnoBaltica 13 października 2023

System Fala: Rozpoczął się rozruch w Pucku i Władysławowie

Komunikacja

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Prawo & Finanse

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Redakcja/inf. pras. 26 września 2023

System FALA: kolejne montaże urządzeń na stacjach i peronach

Mobilność

Znamy datę uruchomienia Fali

Prawo & Finanse

Znamy datę uruchomienia Fali

Redakcja/inf. pras. 27 lipca 2023

System FALA przeszedł odbiór techniczny. Udane testy w Lęborku

Prawo & Finanse

Zobacz również:

System FALA od piątku dostępny w Chojnicach

Komunikacja

System FALA od piątku dostępny w Chojnicach

InnoBaltica 13 października 2023

System Fala: Rozpoczął się rozruch w Pucku i Władysławowie

Komunikacja

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Prawo & Finanse

System Fala w publicznym rozruchu. Start w Lęborku

Redakcja/inf. pras. 26 września 2023

System FALA: kolejne montaże urządzeń na stacjach i peronach

Mobilność

Znamy datę uruchomienia Fali

Prawo & Finanse

Znamy datę uruchomienia Fali

Redakcja/inf. pras. 27 lipca 2023

System FALA przeszedł odbiór techniczny. Udane testy w Lęborku

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5