Wiemy już, jak ma wyglądać docelowa siatka komunikacji miejskiej w Toruniu po otwarciu nowej linii tramwajowej na północ miasta. Samorząd właśnie opublikował wyniki konsultacji społecznych, w wyniku których nastąpiły korekty planowanych linii autobusowych. Bez zmian pozostawiono relacje oraz częstotliwości tramwajów.
Władze Torunia właśnie poinformowały o wynikach konsultacji społecznych w sprawie nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej. Jej wprowadzenie wiąże się oddaniem do użytku trasy tramwajowej na Jar, co oficjalnie nastąpi 1 września bieżącego roku. Samorząd zaprezentował nazwy nowych przystanków, które znajdą się na linii na Jar. Można zapoznać się z nimi poniżej.
Tramwaje bez zmian. Wieczorami co 45 minut
Pierwotne założenia zmian w siatce komunikacji miejskiej przygotowane przez ratusz
opisywaliśmy tutaj. Z lektury podsumowania konsultacji wynika, że miasto nie wprowadziło żadnych zmian do nowo planowanej siatki połączeń tramwajowych. Od 1 września po Toruniu kursować więc będzie 7 linii regularnych, w tym sześć głównych oraz jedna dodatkowa (siódemka).
Bez zmian pozostaną więc planowane częstotliwości kursowania poszczególnych linii tramwajowych. Sześć głównych linii (numery od 1 do 6) będa kursować co 20 minut w szczycie w dni nauki szkolnej. Poza szczytem w dni nauki szkolnej częstotliwość spadnie do 30 minut, która będzie też jednocześnie podstawową częstotliwością w okresie ferii i wakacji (od godziny 4:30 do 18:00). Wieczorami każdego dnia tygodnia, od 18:00, tramwaje pojadą już co… 45 minut. “Siódemka” będzie kursowała w dni robocze co pół godziny, w czasie dni nauki szkolnej od 5:30 do 18:30, natomiast w czasie ferii od 5 do 8 rano oraz od 12:30 do 16:30.
Co ciekawe miasto wciąż nie planuje wykorzystywać liniowo nowego odcinka sieci tramwajowej, który został oddany do użytku pod koniec 2020 roku. Mowa o 350-metrowym
odcinku łączącym pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości.Władze chcą stawiać na transport publiczny
– Bardzo liczymy na zainteresowanie pasażerek i pasażerów transportem publicznym, w szczególności nowymi liniami tramwajowymi. Z tramwajami będą skomunikowane linie autobusowe. Korekty ich rozkładów jazdy są tak przygotowane, aby łatwo było przesiadać się z jednego środka transportu publicznego na drugi. Wzrost liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej determinuje utrzymanie olbrzymiego dofinansowania unijnego dla całego programu poprawy komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II, bo tak nazwaliśmy skomplikowany, duży program, warty 460 mln zł. I to dofinansowanie, także olbrzymie - 260 mln zł, zostało Toruniowi przyznane pod warunkiem, że jako pasażerki i pasażerowie będziemy korzystali z transportu publicznego jak najliczniej, jak najchętniej, odstawiając prywatne samochody lub decydując się po prostu na transport sprawniejszy, wygodniejszy i bardziej bezpieczny – podkreśla, cytowany przez miejski portal, prezydent Michał Zaleski.
Zmiany w kursowaniu autobusów
Mieszkańcy zgłosili ponad 150 uwag do nowej organizacji komunikacji miejskiej z czego znaczna większość dotyczyła nowych przebiegów linii autobusowych.
Pierwotne propozycje miasta w zakresie zmian w kursowaniu autobusów to:
- Linia nr 20 na trasie: GLINKI/POZNAŃSKA – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Legionów – KONIUCHY
- Zmiana trasy linii nr 10 - SZUBIŃSKA - Poznańska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Szosa Chełmińska – Bema - Fałata – św. Józefa – Szpital Bielany
- Zmiana trasy linii nr 31 – zamiast ul. Szosa Chełmińska – przez Żwirki i Wigury – Legionów - Grudziądzką - Al. Solidarności – Odrodzenia (Linia tramwajowa nr 6 i linia autobusowa nr 31 kursują do os. Na Skarpie.
- Utworzenie nowej linii nr 21 (okrężnej) na trasie: Koniuchy – Polna – Forteczna – Strobanda -Watzenrodego – Ugory – Polna – Legionów – Koniuchy.
- Opcjonalnie - przejazd autobusów linii nr 10 lub 20 ul. Inowrocławską i Drzymały zamiast ul. Poznańską. Częstotliwość kursów linii nr 10 i 20 co 30 minut w dni robocze (co 15 min. na odcinku wspólnym) oraz co ok. 45 minut (co ok. 22 minuty w soboty i niedziele).
W wyniku konsultacji społecznych samorząd zdecydował o modyfikacji proponowanych zmian w zakresie dwóch linii autobusowych, 10 oraz 31:
- linii nr 10: SZUBIŃSKA - Poznańska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Szosa Chełmińska – Bema - Fałata – św. Józefa – SZPITAL BIELANY
- linii nr 31 - zamiast ul. Szosa Chełmińska – przez Żwirki i Wigury - Legionów - Grudziądzką – Al. Solidarności – Wały gen. Sikorskiego – Uniwersytecka.
Nowej linii autobusowej nie będzie
“Biorąc pod uwagę opinie mieszkańców pozostawiono dotychczasowy przebieg linii nr 20, tj.: GLINKI/POZNAŃSKA - Al. Solidarności – Legionów - Koniuchy – Polna – Watzenrodego - FORTECZNA, z modyfikacją trasy od ul. Polnej, polegającą na skierowaniu wybranych kursów autobusów dowożących pracowników w godzinach dojazdu do pracy przez ul. Polną i Forteczną (przed godz. 6:00, 7:00, 8:00, 9:00, 14:00 i 22:00 oraz powrotów z pracy z pętli przy ul. Fortecznej po godz. 6:00, 14:00, 15:00, 16:00 i 22:00). W związku z utrzymaniem linii nr 20 zrezygnowano z utworzenia nowej linii nr 21 (Koniuchy – Forteczna). Zrezygnowano także z wjazdu autobusów linii nr 10 lub 20 w ul. Inowrocławską i ul. Drzymały z uwagi na brak aprobaty dla tego rozwiązania” – czytamy w komunikacie toruńskiego urzędu miasta.
W związku ze zmianą trasy linii nr 10, dla niedublowania tras “10” i ”32”, skorygowano trasę linii nr 32 polegającą na skierowaniu autobusów przez ul. Czerwona Droga i Kraszewskiego zamiast ul. Szosa Chełmińska i Bema. Dzięki takiemu rozwiązaniu wschodnia część osiedla Bydgoskie uzyska postulowane połączenie z os. Wrzosy.
MZK Toruń: Jesteśmy gotowi. Kadrowo i Taborowo
Nowa siatka połączeń to także wyzwanie dla miejskiego przewoźnika, a więc MZK Toruń, który będzie obsługiwał wszystkie kursy, zarówno autobusowe jak i tramwajowe.
– Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu od dłuższego czasu przygotowywał się do zmian, które za chwilę nastąpią, poprzez zarówno przygotowania techniczne - zakup nowego taboru, jak i osobowe poprzez zatrudnienie odpowiedniej liczby kierowców, jak i motorniczych. Nie mieliśmy większego zapotrzebowania na zmianę liczby kierowców, ale musieliśmy zbudować większą bazę motorniczych. Dzięki temu, że w naszym Ośrodku Szkolenia Kierowców i Motorniczych wprowadziliśmy kursy dla nowych osób prowadzących tramwaje mamy dzisiaj odpowiedni stan, 268 kierowców oraz 73 motorniczych. Jesteśmy więc w stanie zarówno kadrowo, jak i taborowo obsłużyć wszystkie potrzeby komunikacyjne – zapewnia prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, Zbigniew Wyszogrodzki.
Uroczyste otwarcie nowej trasy odbędzie się 25 sierpnia, od 26 do 31 sierpnia, od 10:00 do 20:00 po nowej linii będą kursować bezpłatne tramwaje z częstotliwością 30 minut. Oficjalne i regularne kursy ruszą na Jar 1 września.