25 mln zł z Funduszy Europejskich dla Torunia pomoże wybudować nową linię tramwajową i ułatwi realizację obecnie wdrażanego projektu BIT City. Po dopełnieniu formalności miasto będzie mogło przystąpić do realizacji projektu związanego z wydłużeniem trasy tramwajowej na os. Niepodległości (JAR) do docelowej pętli przy Heweliusza.
W ramach budowy tramwaju do os. Jar (obecnie Niepodległości) przewidziano położenie ok.11,5 tys. metrów toru pojedynczego wzdłuż Szosy Chełmińskiej, Długiej, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Zgodnie z harmonogramem prace miałyby potrwać do końca maja 2023 r. Obecnie, wg aktualnych planów, trasa skończy się na skrzyżowaniu Strobanda i Watzenrodego, gdzie przewidziano trójkąt torowy. Toruń chce jednak przedłużyć linię do pętli przy Heweliusza. Więcej o inwestycji piszemy
tutaj.
– Z dodatkowej puli 25 mln zł planowany jest kolejny etap budowy linii tramwajowej do osiedla Jar w Toruniu wraz z docelową pętlą tramwajową. To zadanie może otrzymać dofinansowanie w kwocie prawie 17 mln zł. Obecnie realizowany w Toruniu duży projekt BIT City otrzyma dodatkowe 8 mln zł dofinansowania – mówił Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej. – Dzięki nim zakończymy projekt, który aktualnie realizujemy – budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia. 11,5 km toru pojedynczego uzupełnione zostanie o 1,4 km torów zamykających pętlę, a więc umożliwiających swobodne komunikowanie, bez konieczności przejeżdżania z toru na tor. Uzupełnienie projektu stanowi infrastruktura taka jak m.in. przystanki, zaplecze socjalne dla pracowników, dyżurka oraz punkt sprzedaży biletów – mówi prezydent Michał Zaleski.
Na pętli przy ul. Heweliusza zaplanowano dwa perony końcowe i jeden peron początkowy, a także budynek z zapleczem socjalnym, dyżurką oraz punktem sprzedaży biletów. Ponadto wybudowane zostaną dwa przystanki na ul. Watzenrodego, powstanie sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przez torowisko w obrębie pętli oraz na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego. Projekt obejmuje też nowy układ drogowy w zakresie niezbędnym w związku z budową torowiska tramwajowego wraz w infrastrukturą towarzyszącą (m. in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli).
Jednocześnie miasto zrezygnuje z planowanego wcześniej trójkąta torowego przy Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych. To, jak wylicza Toruń, przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł.
W Toruniu jest realizowany jeden kompleksowy projekt (BIT City II) o wartości 400,40 mln zł, w tym dofinansowanie unijne 213,33 mln zł. Projekt realizowany jest w trybie pozakonkursowym i obejmuje budowę nowej linii tramwajowej do osiedla Jar (etap I), modernizację infrastruktury tramwajowej, zakup taboru tramwajowego oraz nowych autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym.
Nowe projekty muszą teraz przejść proces włączenia do POIiŚ. Wymaga to podjęcia prac przez samorządy w zakresie aktualizacji strategii ZIT i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w CUPT.
Rys. na podstawie planu zagospodarowania, niebieskim kolorem zaznaczone planowane przedłużenie