Tramwaje Warszawskie rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy ok. 2,5-kilometrowego odcinka trasy tramwajowej w al. Jana Pawła II od Kina Femina do placu Grunwaldzkiego oraz 800 m torowiska w ul. Stawki. Założenia obejmują zmianę układu torów na skrzyżowaniu ze Stawkami, rondzie Babka i placu Grunwaldzkim. Zamówienie jest podzielone na trzy części. Sama przebudowa planowana jest na lata 2028-29.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przebudowy trasy tramwajowej w al. Jana Pawła II wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zamówienie jest podzielone na trzy części, a szacowana jego wartość to 2,259 mln zł netto.
Część I obejmuje odcinek al. Jana Pawła II od al. Solidarności do ul. Dzikiej (bez przystanku Kino Femina 09) i ul. Stawki od al. Jana Pawła II do ul. Lewartowskiego. Część II – rejon ronda Babka (odcinek Dzika – Parysowa, z uwzględnieniem przystanku Rondo „Radosława” 07 w Słomińskiego), natomiast część III – odcinek od ronda Babka do placu Grunwaldzkiego.
Generalnie przewidziano torowisko o podbudowie zasadniczej w postaci płyty betonowej lub ław podłużnych – z zieloną zabudową. Łączna długość zielonych torów, z wykorzystaniem rozchodnika, wyniesie ok. 3000 m. Poszerzone zostaną też zielone pasy przy torowisku. Wymagane są przystanki o długości 68 m i szerokości min. 3,5 m (powierzchnia użytkowa dla pasażerów – min. 3,0 m). Dzięki temu na poszerzonych przystankach pojawią się wiaty. Zaplanowano też przebudowę sieci trakcyjnej wraz z konstrukcjami wsporczymi. Słupy trakcyjne mają zostać wykorzystane do oświetlenia. Przewidziano koordynację sygnalizacji.
Platformy przystanków Nowolipki, Anielewicza, Stawki zostaną przeniesione za skrzyżowania, co ma pozwolić na lepsze wykorzystanie systemu zielonej fali. W związku z przebudową torowiska i przystanków al. Jana Pawła II otrzyma nowy przekrój – po dwa pasy ruchu na kierunek (z dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach oraz pasami do parkowania). Drogi rowerowe pojawią się po obydwu stronach ulicy. Przewidziano komplet przejazdów na każdym skrzyżowaniu.
Na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i ul. Stawki przewidziano dodatkowy tor do skrętu – w relacji od ronda Babka w stronę Stawek. Dodatkowo na ul. Stawki zaprojektowano pas autobusowo-tramwajowy (do ul. Dubois). Przystanek Dzika otrzyma formę przystanku wiedeńskiego.
Skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Stawki, mat. TWZmieni się układ torowy na rondzie Babka. Na północnym wlocie zaprojektowany zostanie trzeci tor (oddzielenie tramwajów jadących na wprost i w lewo od tramwajów skręcających w Okopową) – przy każdym torze znajdzie się peron. Zaprojektowany zostanie dodatkowy tor (łącznica) pomiędzy zachodnim wlotem z ul. Okopowej a południowym wylotem al. Jana Pawła II. Kratownicowe słupy w ciągu Okopowej i Powązkowskiej na wysokości przystanków zostaną wymienione.
Rondo Babka z dodatkowymi torami, mat. TWZmiany przewidziano też na pl. Grunwaldzkim. Po południowej stronie zostanie zaprojektowany trzeci tor (oddzielenie tramwajów skręcających w Broniewskiego od jadących tramwajów w stronę Marymontu). Dodatkowo pozostawiona zostanie rezerwa umożliwiająca zaprojektowanie w przyszłości dodatkowych torów (łącznice) – pomiędzy wlotem ul. Broniewskiego a północnym wylotem al. Jana Pawła II. W przypadku zwiększenia ciężaru konstrukcji torowiska może wystąpić konieczność wzmocnienia konstrukcji wiaduktu nad torami kolejowymi.
Plac Grunwaldzki z zaznaczoną rezerwą na łącznicę, mat. TWTermin składania ofert mija 11 lipca, a jedynym kryterium wyboru jest cena. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 25 miesięcy, a na jej odbiór przewidziano cztery miesiące. Następnie założono sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją prac w terminie 29 miesięcy. Samą realizację zaplanowano w latach 2028-29.