Volvo zapowiada zmianę swojego modelu biznesowego w Europie. Firma ma skoncentrować się na produkcji podwozi. Pełną gamę autobusów i autokarów będzie oferować we współpracy z zewnętrznymi producentami nadwozi. Dlatego też firma zapowiada stopniowe wygaszenie wrocławskiej fabryki i jej zamknięcie w 2024 r. Spółka podpisała już list intencyjny ws. sprzedaży nieruchomości we Wrocławiu na rzecz Vargas Holding.
– Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty. Dzięki nowemu modelowi biznesowemu, który już dzisiaj z powodzeniem stosujemy na wielu rynkach, poprawimy rentowność i zapewnimy naszej firmie długoterminową konkurencyjność – mówi Anna Westerberg, prezes firmy Volvo Buses.
– Volvo Buses w Europie zmieni model biznesowy. Będziemy oferować nadwozia do autobusów, natomiast za ich zabudowę będą odpowiadały firmy partnerskie. Decyzja o zamknięciu wrocławskiej fabryki jest dla nas bardzo trudna – mówił na specjalnej konferencji prasowej Tomasz Stankiewicz, wiceprezes ds. HR w europejskim oddziale Volvo.
– Trudno wymienić jeden czynnik. Decyzja wynika z wieloletnich strat – dodawał Stankiewicz.
Grupa Volvo zatrudnia ok. 3600 pracowników w Polsce, z czego 1500 w Volvo Buses. Zapowiadane przez Volvo zmiany będą miały wpływ na ok. 1600 pracowników zatrudnionych w Volvo Buses, z czego 1500 w Polsce. Proces informowania załogi i dialog ze związkami zawodowymi został już rozpoczęty.
Volvo planuje sprzedaż wydzielonych nieruchomości wrocławskich firmie Vargas Holding. Nowy inwestor miałby rozpocząć działalność o innym profilu, co obejmuje także rozbudowę wrocławskiego holdingu. W liście intencyjnym Vargas Holding deklaruje zamiar zatrudnienia części pracowników Volvo Buses – niektórych już w III kwartale 2023 r.
Vargas Holding jest szwedzkim inwestorem i właścicielem spółek, które przeciwdziałają zmianom klimatycznym. – W Vargas stale analizujemy możliwości przyspieszenia dekarbonizacji i wejścia w nowe branże i projekty przemysłowe. Nasze najnowsze przedsięwzięcie będzie związane z rozwiązaniami energetycznymi dla domów. Mając to na uwadze, jesteśmy pod wrażeniem zarówno obiektów, jak i wysoko wykwalifikowanych pracowników zakładu we Wrocławiu. Więcej szczegółów na temat naszych dalszych działań podamy w nadchodzących miesiącach – mówi Carl-Erik Lagercrantz, dyrektor generalny Vargas Holding.
Volvo pozostanie we Wrocławiu z oddziałami Volvo Group Digital & IT, Volvo Group Financial & Accounting, Volvo Group People Services, Volvo Construction Equipment, Group Trucks Operations, Group Track Purchasing i Volvo Group Real Estate. Polskie miasto będzie stanowić „globalne centrum dostarczające usługi biznesowe dla Grupy Volvo”. – Obecnie w oddziałach Grupy Volvo w Polsce, poza Volvo Buses, zatrudniamy ponad 2100 osób. Pozostaną one nadal zatrudnione w naszej firmie i będą świadczyć swoją pracę w ramach Grupy Volvo. Będziemy również wspierać Volvo Buses, jej pracowników i Vargas Holding podczas procesu dezinwestycji – mówi Mirosław Kraner, prezes Volvo Polska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.