ZDKiUM z Wałbrzycha właśnie ogłosił kolejne zamówienie na dostawę 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem. Zamówienie można rozszerzyć o kolejne maksymalnie 25 sztuk pojazdów dzięki prawu opcji. To już druga próba nabycia autobusów przez samorząd, bowiem pierwszy przetarg na to zadanie unieważniono z powodu przekroczenia budżetu zamawiającego.
Wałbrzych chce nabyć 20 nowych autobusów dwuosiowych, o długości co najmniej 11,8 metra, lecz zamówienie może zostać rozszerzone o kolejne pojazdy w ramach prawa opcji (maksymalnie 25 autobusów). Pojazdy mają mieścić minimum 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. 8 siedzeń ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
Układ napędowy ma mieć moc co najmniej 150 kW. Ma być zasilany z wodorowego ogniwa paliwowego i (lub) z magazynu energii elektrycznej. W razie awarii ogniwa wodorowego, pojazd ma być w stanie przejechać co najmniej 10 kilometrów przy użyciu magazynu energii, wyposażonego również w mechanizm rekuperacji.
Magazyn wodoru ma stanowić od 4 do 6 połączonych ze sobą kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej co najmniej 1550 litrów. Zasięg autobusów na jednym tankowaniu wodoru ma wynosić minimum 300 kilometrów. Tankowanie zbiorników wodoru do pełna ma zajmować maksymalnie 20 minut. Moc magazynu energii elektrycznej określono na co najmniej 30 kWh. Będzie on ładowany poprzez złącze plug-in.
W autobusach pojawi się monitoring wizyjny, klimatyzacja i ogrzewanie. Pojawi się też system dynamicznej informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz system zliczania pasażerów. Podróżni skorzystają z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy będą miały w pełni LED-owe oświetlenie. Preferowany układ drzwi to 2:2:2.
Zakup autobusów ma zostać sfinansowany ze środków z programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez NFOŚiGW. Wałbrzych otrzymał fundusze w formie bezzwrotnej dotacji, a także nisko oprocentowanej pożyczki.
Termin wykonania zamówienia podstawowego to 31 lipca 2025 roku, w tym pierwsza transza pojazdów, obejmujących 14 autobusów, ma zostać dostarczona do 30 września 2024 roku, natomiast pozostałe 6 egzemplarzy do końca lipca 2025 roku. Jeśli Wałbrzych uruchomi opcję, to pojazdy z tej części zamówienia mają zostać dostarczone do końca 2025 roku.
W postępowaniu mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat zrealizowali minimum jedną dostawę opiewającą na 3 dwuosiowe autobusy niskopodłogowe klasy M3, zasilane energią elektryczną bądź wodorem. Drugim, wymiennym kryterium, jest realizacja trzech dostaw opiewających na jeden autobus napędzany wodorem. W tym przypadku dostawa jest rozumiana jako dostarczenie pojazdu dla przewoźnika / organizatora transportu na jazdy testowe w regularnym ruchu z pasażerami.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena oferty - 60%, a także właściwości techniczno-eksploatacyjne - 35% i gwarancja na elektryczny układ napędowy - 5%. Na właściwości techniczno-eksploatacyjne składają się podatność obsługowa poszycia bocznego zewnętrznego, podział szyby przedniej, 3-segmentowy zderzak przedni, zużycie wodoru na 100 kilometrów przebiegu, aplikacja.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.