Postępują przygotowania do realizacji trasy tramwajowej na Gocław. Tramwaje Warszawskie dysponują już projektem budowlanym i są w trakcie pozyskiwania niezbędnych decyzji lokalizacyjnych. Spółka ma być gotowa z ogłoszeniem przetargu na budowę najpóźniej w 2026 r., co wynika z aktualnych uwarunkowań finansowych przy braku środków unijnych.
Wbrew wielu opiniom czy obawom tramwaj na Gocław nie został pogrzebany w związku z planami budowy okrężnej III linii metra. Zarówno tramwaj, jak i metro
znajdują się w konsultowanym projekcie nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. Jak pisaliśmy, niedawno
zakończyły się prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra Stadion – Gocław. Na razie dalszy harmonogram przygotowań w przypadku kolei podziemnej jest nieznany.
Inaczej sprawa wygląda z trasą tramwajową. – Mamy gotowy projekt budowlany dla całej inwestycji. Jest też uzgodniona stała organizacja ruchu. Teraz pracujemy nad pozyskiwaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP). Potrzebujemy łącznie pięć decyzji, a cztery z nich zostały już wydane. Wniosek na ostatnią też został przez nas złożony. Te decyzje mają znaczenie dla inwestycji, takie że pozwala to na pozyskanie praw do nieruchomości przez, które będzie przebiegała linia tramwajowa – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak się jednak dowiedzieliśmy, wpłynęły już odwołania – od Stowarzyszenia Wiatrak, Ładna Kępa i działkowców.
Jakie będą dalsze kroki? – Przyszły rok i 2025 poświęcimy na przygotowanie projektów wykonawczych i uzgodnienie ich z gestorami sieci, a także na pozyskanie decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie budowy. To pozwoli na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Ogłosimy go, mając projekty wykonawcze, co pozwoli przyśpieszyć rozpoczęcie robót budowlanych po podpisaniu umowy – mówi Dutkiewicz. Spółka korzysta tu z doświadczeń z obecnie realizowanych projektów tramwajowych – przedłużające się uzgodnienia z gestorami wpływają na opóźnienia w starcie i realizacji prac.
Najpóźniej w 2026 r. Tramwaje Warszawskie będą gotowe do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane. Wynika to z aktualnych uwarunkowań i możliwości finansowych (inwestycje są rozłożone w czasie – teraz spółka koncentruje się na tramwaju
do Dw. Zachodniego i
Rakowieckiej, przetargi trwają). Przyjęty jakiś czas temu
plan dokapitalizowania spółki uwzględnia realizację tej trasy. – Termin rozpoczęcia inwestycji zależy od dostępności środków UE. To jest główny czynnik wpływający na harmonogram – zaznacza Dutkiewicz. Oznacza to, że w przypadku pojawienia się funduszy zewnętrznych prace mogą zostać przyspieszone.
Łączna długość trasy planowanej na Gocław wynosić będzie 3,6 km. Zaplanowano siedem przystanków. Torowisko ma zostać poprowadzone wzdłuż Kanału Wystawowego. Trasa Łazienkowska w miejscu skrzyżowania z tramwajem zostanie przebudowana i poprowadzona w wykopie. Na Gocławiu torowisko zostanie położone w pasie dzielącym ul. Bora-Komorowskiego i zakończy się pętlą w rejonie Trasy Siekierkowskiej.