W czwartek 2 marca w ciągu ul. Gagarina wykonawca rozpoczął betonowanie płyty torowiska tramwajowego, będącego odnogą trasy do Wilanowa, powstającej w ramach innej inwestycji. Trwają również przygotowania do zmiany organizacji ruchu.
Na Gagarina trwa wspólna inwestycja MPWiK i Tramwajów Warszawskich. Pod ulicą powstaje wielki kolektor, który
wykonywany jest za pomocą mikrotunelingu i tarczy TBM. Ulica jest natomiast odbudowywana w nowym kształcie: w układzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, z linią tramwajową powstającą w pasie dzielącym.
Od pewnego czasu
układane są już w docelowym miejscu szyny. – Zamknęliśmy wlot ul. Podchorążych, by „uciąglić” torowisko. Niebawem, po kolejnej zmianie organizacji ruchu, będziemy mogli zbudować torowisko do ul. Sieleckiej – z przerwą na komorę pośrednią – mówi Jacek Koralewski, kierownik budowy z firmy Balzola.
Jak zapowiada miasto, od piątkowej nocy – z 3 na 4 marca – ruch na wysokości Stępińskiej i Sieleckiej, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, zostanie przełożony na nowo wybudowaną południową jezdnię (do tej pory kierowcy przejeżdżali tu – na krótki odcinek – na jezdnię północną). Teraz możliwy będzie wyjazd z południowych odcinków ul. Sieleckiej i Stępińskiej. Jednocześnie zamknięte zostaną północne wloty tych ulic. Aby umożliwić dojazd do zabudowy, przywrócone zostanie połączenie ulicy Czerskiej po północnej stronie Gagarina. Wylot z ul. Podchorążych zostanie otwarty na początku kwietnia.
– W wielu miejscach stawiamy już nowe latarnie – zarówno wzdłuż jezdni, jak i chodników i dróg rowerowych. Słupy w kolorze antracytu. Na wiosnę ruszymy też z uzupełnieniami zieleni i drzew – oczywiście tam, gdzie pozwalać będzie na to zakres prac – mówi Jacek Koralewski. Zwraca też uwagę na oryginalny kamień, który stanowił pierwszą nawierzchnię ulicy. W porozumieniu z konserwatorem zabytków ułożono go na wysepkach, a także na wjeździe między Nabielaka i Górską.
Jednocześnie na budowie w części tramwajowej rozpoczął się nowy etap prac – ruszyło bowiem betonowanie pierwszego odcinka torowiska. Na wykonanej podbudowie kładziona jest mata wibroizolacyjna. – Następnie ustawiamy ruszt, który jest stabilizowany. I przystępujemy do wylewania płyty – mówi Koralewski. Na pierwszy dzień zamówiono siedem „gruszek”, które wystarczą do zabetonowania ok. 72 m toru południowego.
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Balzola Polska w oparciu o umowę z maja 2020 r. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj. Na Gagarina powstanie w sumie ok. 1,2 km torowiska między Sułkowicką a Czerniakowską – z krańcem dla taboru dwukierunkowego. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na koniec 2023 r.
Linia na Gagarina połączy się z trasą do Wilanowa, budowaną przez Budimex, w ramach innego kontraktu. Zadaniem tej firmy będzie wybudowanie węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina – wraz z odcinkiem torów do Sułkowickiej. Budimex zakłada, że budowane torowisko
odda do użytku w połowie przyszłego roku – dopiero wtedy też będą mogły pojechać tramwaje na ul. Gagarina.