W związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie Warszawy Zachodniej od września pociągi WKD dojadą tylko do stacji Warszawa Reduta Ordona. Przewoźnik zaproponował przesiadki do istniejących pociągów i autobusów innych podmiotów. Radni i włodarze podwarszawskich gmin mówią, że to za mało. Warszawski ZTM zapowiedział już skierowanie dodatkowych autobusów do obsługi połączeń w Alejach Jerozolimskich.
Od 3 września ruch pociągów WKD między Warszawą Redutą Ordona a Warszawą Śródmieście WKD
będzie wstrzymany. Na pozostałym odcinku będzie utrzymana częstotliwość co 20 min. w szczycie i co 30 min. poza szczytem. WKD proponuje pasażerom, by – dzięki porozumieniu o honorowaniu wszystkich rodzajów biletów WKD – przesiadali się na przystanku Warszawa Aleje Jerozolimskie do pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej, a także autobusów w ramach komunikacji organizowanej przez Zarząd Transportu Publicznego. Dodatkowo, przewidziano honorowanie biletów okresowych WKD w pociągach KM między Grodziskiem Maz. a Warszawą.
WKD nie przewidziała jednak żadnych dodatkowych autobusów zastępczych, co wywołało poruszenie na terenie podwarszawskich gmin. „Przyjęte rozwiązania bazują na obecnie funkcjonujących liniach ZTM w zwykłej częstotliwości, które nie są gotowe na przyjęcie potoku pasażerskiego z linii WKD. Jest to szczególnie istotne dla mieszkańców gminy Michałowice i ,iasta Podkowa Leśna, których głównym a często jedynym środkiem komunikacji jest WKD” – zwrócili uwagę we wspólnym wystąpieniu Małgorzata Pachecka, wójt gminy Michałowice i Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej.
Włodarze zaapelowali do prezesa WKD utworzenie komunikacji zastępczej podłużnej (w osi Podkowa Leśna – Warszawa Śródmieście i Komorów/Reguły/Michałowice/Opacz – Warszawa Śródmieście) oraz poprzecznej (Podkowa Leśna – PKP Brwinów, WKD Komorów – PKP Pruszków, Pęcice Małe–Pęcice–Reguły – PKP Ursus. Michałowice wieś-Michałowice – PKP Ursus, WKD Komorów – P&R Aleja Krakowska w Warszawie przez Pęcice Małe i Sokołów). Ponadto postulują zwiększenie częstotliwości WKD, wskazując, że przy podobnym układzie torów w Podkowie Leśnej była osiągalna większa częstotliwość. Kolejne wnioski dotyczą dogęszczenia linii autobusowych ZTM kursujących w skróconej relacji do przystanku WKD Al. Jerozolimskie oraz zorganizowania pilnych spotkań z władzami gmin, miast, WKD i innych zainteresowanych podmiotów w celu wypracowania rozwiązań.
Oddzielną petycję do popisywania przez mieszkańców
uruchomił – jako współautor – Jarosław Hirny-Budka, radny gminy Michałowice. Zaangażowali się też radni wojewódzcy. – W związku z zaistniałą sytuacją w trybie pilnym podjąłem działania w celu umówienia dwóch oddzielnych spotkań roboczych w celu szukania rozwiązania. Pierwsze odbędzie się w poniedziałek z ZDM i ZTM, drugie z WKD (czekam na potwierdzenie). Tematem spotkań będzie organizacja transportu zastępczego, na czas remontu i ograniczeń w kursowaniu pociągu WKD – poinformował Piotr Kandyba, radny sejmiku wojewódzkiego.
Warszawski ZTM wskazuje, że organizacja komunikacji zastępczej należy do WKD, które nie zwróciło się do ZTM-u o uruchomienie dodatkowych połączeń. Mimo to stołeczny organizator podjął już decyzje związane z poprawą oferty. – Spodziewamy się, że więcej osób będzie chciało skorzystać z autobusów odjeżdżających z wiaduktu nad przystankiem WKD Al. Jerozolimskie. Zapadła decyzja o wydłużeniu linii 158 kończącej przy CH Reduta do ronda Dudajewa przy Popularnej. Poza tym przewidujemy ustanowienie posterunków Nadzoru Ruchu – w zależności od wyników obserwacji i danych napełnień autobusów będziemy podejmować decyzję o uruchomieniu rezerwowych autobusów na linii 127 z zajezdni Kleszczowa – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.