Wrocław wstępnie pokazał nową siatkę linii tramwajowych, jaka wejdzie w życie wraz z oddaniem do użytku nowej Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. Nowym odcinkiem mają pojechać dwie linie, 13 oraz 23, kursujące w szczycie co 12 minut. Przy okazji miasto zoptymalizuje numerację linii, która wreszcie będzie logicznie poukładana, od 1 do 23.
Wrocław szykuje się do otwarcia drugiej nowej trasy tramwajowej w tym roku.
Po trasie przez Popowice już wkrótce tramwaje dojadą na Nowy Dwór. Wspólna, autobusowo-tramwajowa arteria ma być gotowa we wrześniu bieżącego roku, dokładniej 3 września. Kilka dni temu pierwszy tramwaj przetestował największy wiadukt na całej trasie, o
czym piszemy tutaj.23 linie w sensownej kolejności
Otwarcie nowego odcinka wrocławskiej sieci sprawia, że zmianie ulegną trasy niektórych linii tramwajowych, dojdzie też do uporządkowania ich numeracji. Jak informuje wrocławski magistrat wreszcie uda się stworzyć logiczny system linii, o numerach od 1 do 23, bez przypadkowych dziur i braków.
– Otwarcie TAT to drugi etap zmian w siatce tramwajowej w 2023 roku. Jej budowa wraz z trasą na ulicy Popowickej to 10 kilometrów nowych torowisk w mieście. Wymusza to potrzebę weryfikacji obecnego układu i jego korekty. Dlatego planujemy kompleksowe zmiany w przebiegach i numeracji linii. Wszystko po to, żeby oferta tramwajowa i autobusowa była jak najlepiej dostosowana do potrzeb mieszkańców – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Dwie nowe linie i zmiany na kilku innych
Planowane zmiany mają dotknąć linii nr 4, 5, 11, 12 (dawna 33), 14, 16, 18, 21 (dawna 31) oraz 23. Planowane jest także powstanie dwóch zupełnie nowych linii, oznaczonych numerami 13 oraz 22. To właśnie “trzynastka” oraz “dwudziestka trójka” pojadą nową trasą do Nowego Dworu. Jak na razie są to propozycje, które mają jeszcze zostać skonsultowane z radami osiedli i mieszkańcami, dlatego w poniższych planach mogą zajść jeszcze zmiany.
Linia nr 4 nieznacznie zmieni swoją trasę pomiędzy placem Legionów a placem Grunwaldzkim, ponieważ zostanie teraz skierowana przez Dworzec Główny i Pułaskiego. Jak tłumaczy magistrat ma to zniwelować likwidację “zerówki”. Trasa “piątki” zostanie skrócona do pętli Grabiszyńska (cmentarz). Linia nr 11 pojedzie teraz do pętli na Oporowie oraz zmieni swoją trasę na odcinku między placem Legionów oraz Dominikańskim, na tę przez ulice Sądową i Kazimierza Wielkiego.
“Dwunastka”, dawna linia o numerze 33, zmieni swoją trasę i zamiast na Pilczyce dotrze do pętli Kozanów. “Zapewni to obsługę Kozanowa taborem standardowym (jednokierunkowym), zwolni się miejsce na pętli „Pilczyce” dla nowych połączeń” – czytamy w uzasadnieniu tej zmiany.
“Trzynastką” na Nowy Dwór
Pierwszą nową linią, jaka pojedzie na Nowy Dwór będzie linia nr 13, kursująca w relacji Nowy Dwór – Stadion Olimpijski. Jej dokładna trasa to: Wrocław Nowy Dwór (P+R)–Park Tysiąclecia–Zemska–Budziszyńska–Komorowska–Strzegomska (P+R)–Gubińska–Nowodworska–Strzegomska 148–Babimojska–Robotnicza–Śrubowa–Dolmed–pl. Jana Pawła II–Galeria Dominikańska–pl. Grunwaldzki–Stadion Olimpijski
Trasę oraz pętle zmieni też linia numer 14, która pojedzie teraz z pętli Krzyki na Osobowice. Zmiany dotkną również linię numer 16. W nowym planie połączy ona Tarnogaj z Osobowicami przez Hubską (Dawida), pl. Wróblewskiego, pl. Grunwaldzki, Piastowską, Nowowiejską, Dworzec Nadodrze oraz plac Staszica.
Na nowej trasie tramwaj co 6 minut w szczycie
Niewielka korekta obejmie także linię numer 18, wydłużonej teraz do krańcówki przy Tarczyński Arenie. Dawna linia 31 będzie teraz dwudziestką jedynką. Drugą zupełnie nową linią, jaka pojawi się w siatce obsługiwanej przez MPK Wrocław będzie linia 22, z Tarnogaju na Pilczyce, która pojedzie przez Dworzec Autobusowy, Plac Jana Pawła II a dalej ulicą Legnicką. Ostatnia linia zgodnie z nową numeracją to trasa oznaczona numerem 23. To właśnie ona, jako druga, dojedzie do Nowego Dworu.
Połączy ona nową pętle z pętlą Kowale trasą przez Rogowską, Strzegomską, plac Legionów, Dworzec kolejowy i plac Bema.
Obie linie, 13 oraz 23, będą kursować z częstotliwością co 12 minut w szczycie, co ma zapewnić pasażerom na nowej trasie tramwaj co 6 minut w godzinach szczytu.
Zmiany po 20 latach
– Siatka połączeń nie była zmieniana od 20 lat. Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji – tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór – to najlepszy moment na reorganizację – uważa Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności. – Zmiany wynikają z potrzeb transportowych mieszkańców, a te znamy z badań. Wiemy, gdzie ludzie jeżdżą i które połączenia są najintensywniejsze – dodaje Kozłowska-Święconek cytowana w oficjalnym komunikacie miasta.
Szczegółowy opis zmian
TUTAJ.