W tym roku formalnie kończą się dwie umowy przewozowe warszawskiego ZTM z Mobilisem. W związku z tym organizator komunikacji rozpisał przetarg na obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem używanych 9- i 18-metrowych autobusów, czyli de facto przedłużenie obowiązujących kontraktów. I istotnie – w postępowaniu wystartował jedynie Mobilis.
W lutym 2016 r. warszawski ZTM
podpisał ok. ośmioletnią umowę przewozowej z firmą Mobilis, na bazie której przewoźnik wprowadził do ruchu 50 Solarisów Urbino 8,9le i 50 przegubowych Mercedes-Benz Conecto. Zgodnie z kontraktem pojazdy wykonają rocznie ok. osiem milionów wozokilometrów. Autobusy
wyjechały na ulice w sierpniu 2016 r. Na przełomie tego i przyszłego roku umowa dobiegnie końca.
Teraz ZTM rozpisał dwuczęściowy przetarg „pomostowy”. Pierwsza jego część obejmuje świadczenie usług przy wykorzystaniu 50 używanych autobusów o długości ok. 9 m, a druga – 50 używanych pojazdów o długości ok. 18 m, co odpowiada liczbom z kontraktu Mobilisu. Usługi miałyby być świadczone w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 stycznia 2027 r. – z możliwością wydłużenia tego okresu o maksymalnie 37 miesięcy. Ponadto liczba autobusów może zostać zwiększona o 25 autobusów i 2 mln wzkm rocznie dla każdej części.
– Poszukujemy wykonawców tych usług, którzy zaoferują 50 autobusów o długości ok. 9 metrów (I część zamówienia) oraz 50 autobusów o długości ok. 18 metrów (II część zamówienia), nie gorszych niż obecnie wykorzystywane w kończących się umowach, czyli nie starszych niż wyprodukowanych w 2016 roku, spełniających restrykcyjne normy emisji spalin EURO VI. Oczywiście wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe, dostosowane do obsługi pasażerów o ograniczonych możliwościach poruszania się, wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej wg aktualnych standardów ZTM, a także w blokady alkoholowe. Również i tym razem ZTM stawia wymagania w zakresie utrzymania należytego stanu technicznego pojazdów przez cały okres trwania umowy, poprzez określenie zasad obsługi okresowej autobusów oraz obowiązek posiadania odpowiednio wyposażonej bazy – wyjaśnia Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.
– Planujemy zlecanie 4,0 mln (+5/-10 proc.) wozokilometrów rocznie w pierwszych 3 latach świadczenia usług oraz ok. 0,3 mln (+5/-10 proc.) wozokilometrów w ostatnim miesiącu. Ze względu na zmianę sytuacji gospodarczo-ekonomicznej w ostatnim czasie przewidujemy kwartalną waloryzację stawki przewozowej. Z tych samych powodów zdecydowaliśmy się na autobusy napędzane olejem napędowym – przy tak dużych wahaniach cen paliw i energii chcemy utrzymać dywersyfikację źródeł napędu, aby minimalizować ewentualny negatywny wpływ zmian sytuacji rynkowej na funkcjonowanie komunikacji – dodaje rzecznik.
W poniedziałek (5 czerwca) minął termin składania ofert. W obu częściach wystartował jedynie Mobilis. Pierwszą wycenił na ok. 164,9 mln zł, a drugą – 185,7 mln zł. Budżet wynosił odpowiednio 155,0 mln zł i 189,8 mln zł brutto.