Pesa podsumowała właśnie mijający rok w zakresie produkcji zagranicznej. To ona, w dobie oczekiwania na krajowe projekty z nowego rozdania środków unijnych, stanowiła trzon aktywności bydgoskiego producenta. Do sukcesów można zaliczyć wznowienie dostaw tramwajów do Moskwy.
Polscy producenci pojazdów szynowych wciąż czekają na zamówienia od polskich podmiotów. Te warunkowane są finansowaniem unijnym z nowej perspektywy 2014-2020. Niedawno zaczęły pojawiać się pierwsze przetargi tramwajowe, a według wstępnych założeń polskie miasta mogą zamówić do 2023 r. nawet ok. 600 tramwajów.
Zanim jednak worek z zamówieniami rozsypie się polscy producenci muszą liczyć przede wszystkim na kontrakty zagraniczne. Nie inaczej jest z Pesą, która w jeszcze wcześniejszym, 2015 r. cierpiała na nadmiar zamówień tramwajowych z rynku krajowego.
Jak wskazuje Pesa, wciąż ważny jest kontrakt z Moskwą na dostawę 120 tramwajów Fokstrot, który zawarto jeszcze w 2013 r. Do końca lutego 2015 r. dostarczono jednak jedynie połowę – reszta dostaw została wstrzymana w związku ze spadkiem wartości rubla, co było następstwem sytuacji gospodarczo-politycznej po zajęciu przez Rosję Krymu i zaangażowaniu w wojnę w Donbasie. Bydgoski producent podkreśla, że tramwaje – mimo problemów z realizacją kontraktu – dobrze sprawują się w Moskwie. W ciągu roku od wprowadzenia do ruchu pokonały 1,7 mln km, przewożąc 10 mln pasażerów.
Szczęśliwie 2016 r. przyniósł dobre wieści dla Pesy w kwestii moskiewskiego kontraktu. – Jesienią tego roku – w efekcie starań zainteresowanych stron, a przede wszystkim dzięki zdobyciu finansowania przez MosGorTrans – doprowadziliśmy do wznowienia realizacji umowy z rosyjskim partnerem UralTransMasz w sprawie dostarczenia 120 tramwajów dla Moskwy. Obecnie – oprócz 60 pojazdów dostarczonych do końca lutego 2015 r. – jest w Moskwie 10 kolejnych tramwajów z tych wznowionych dostaw, a my gotowi jesteśmy dalej realizować ten kontrakt – mówi Maciej Grześkowiak, szef PR Pesy.
Bydgoski producent z powodzeniem zrealizował dostawy innych Fokstrotów w ramach
pierwszej tramwajowej umowy z Kijowem, opiewającej na dziesięć pojazdów. Do stolicy Ukrainy dostarczono dziesięć wozów, z czego sześć wozi już pasażerów.
Realizowany jest też
kontrakt dla Sofii. – W pierwszej połowie roku zbudowaliśmy i dostarczyliśmy pięć tramwajów Swing dla Sofii, dzięki czemu w bułgarskiej stolicy eksploatowanych jest już 25 wyprodukowanych przez Pesę pojazdów – wskazuje Grześkowiak.