– Zdecydowaliśmy o wprowadzeniu zupełnie nowej kategoryzacji dworców. Pomoże nam ona w ustaleniu standardów ich obsługi. Chcemy te standardy ujednolicić, tak aby pasażerowie wiedzieli, czego spodziewać się na naszych obiektach – powiedział Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Do tej pory PKP SA dzieliły dworce kolejowe na cztery kategorie: A, B, C i D, odpowiednio do liczby pasażerów korzystających z nich w ciągu roku. Teraz kategorii będzie 6, a liczba pasażerów, którzy przez nie się przewijają będzie tylko jednym z czynników, który zadecyduje o przyporządkowaniu do jednej z nich.
– Największe i najistotniejsze obiekty w Polsce, takie jak Warszawa Centralna, Katowice, Gdańsk czy Kraków otrzymają oznaczenie P, czyli Premium. Charakteryzują się tym, że obsługują ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, są też ważnymi węzłami komunikacyjnymi w skali miasta i regionu, znajdują się w nich punkty oferujące usługi komercyjne, czyli np. sklepy i restauracje. Takich dworców jest w Polsce 16 – tłumaczy Piotr Ciżkowicz.
– Kolejna istotna kategoria to dworce W, czyli Wojewódzkie. Są to obiekty obsługujące ruch międzywojewódzki, regionalny, czasami także międzynarodowy. Także one są ważnymi w skali miasta punktami integracji komunikacji, ponadto oferują, bądź będą oferować podróżnym, usługi takie
jak kiosk z prasą, mała gastronomia i bankomat. Na tej liście znajduje się 15 dworców, m.in. Olsztyn, Słupsk – dodaje członek zarządu PKP SA.
Dworce o mniejszym znaczeniu będą oznaczone symbolami A, R, L i T.
Więcej o wprowadzanych oznaczeniach przeczytasz w serwisie Rynek Kolejowy
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
