W zeszłym tygodniu Rada Warszawy podjęła dwie uchwały, umożliwiające mieszkańcom Warszawy i aglomeracji tańsze podróże w II strefie i pomiędzy strefami. Zwiększonymi dopłatami do biletów swoich mieszkańców zainteresowanych jest aż 18 gmin z 34, z którymi ZTM ma podpisane umowy o komunikacji.
Pierwsza zmiana dotyczy rozszerzenia Warszawy+. –
Radni przyjęli naszą propozycję ws. rozszerzenia oferty o kolejne dwa progi. Tym samym zwiększamy współpracę w ramach metropolii. Chcemy dać naszym partnerom jeszcze większą możliwość zachęcania do korzystania ze wspólnej taryfy i warszawskiego transportu publicznego. – mówi Katarzyna Strzegowska, wicedyrektor ZTM Warszawa.
W ramach tego rozwiązania gminy dopłacają do biletu swojego mieszkańca określoną kwotę, dzięki czemu ci mogą nabyć go za odpowiednio niższą cenę. Do dotychczas obowiązującego progu 14 zł dopłaty do biletu 30-dniowego na dwie strefy zostały wprowadzone progi w wysokości 30 i 60 zł. – W tym ostatnim przypadku cena biletu wyniesie 120 zł, różnicę dopłaci gmina – mówi Strzegowska. Cena biletu bez żadnych dopłat wynosi 180 zł.
Obecnie z Warszawy+ korzysta sześć gmin. – Mamy deklarację 18 gmin, które są chętne, by skorzystać z nowych wartości handlowych – mówi Strzegowska. Chęć przystąpienia do trzeciego, najwyższego progu dofinansowania zainteresowane są Legionowo, Jabłonna, Stare Babice, Leszno, Raszyn, Wiązowna, Piaseczno, Sulejówek, Józefów, Góra Kalwaria, Wołomin, Otwock, Ożarów Mazowiecki. Ponadto Nieporęt, Lesznowola i Halinów chcą przystąpić do porozumienia, ale nie określiły progu.
Nowe ceny biletów mogą wejść w życie od września. – Poszczególne gminy muszą podjąć jeszcze uchwały u siebie. Przed nami duża wspólna praca. Gminy będą personalizowały karty i przeprowadzały proces współpracy ze swoimi mieszkańcami. Deklarujemy pełne wsparcie, żeby ten proces przeszedł sprawnie – mówi Katarzyna Strzegowska.
Od września obowiązuje tez inna zmiana. Pasażerowie posiadające Kartę warszawiaka, która przysługuje osobom mieszkającym i płacącym podatki w Warszawie, będą mogli podróżować do II strefy bez żadnych dopłat – w ramach bilety długookresowego na I strefę. – To ukłon w stronę mieszkańców Warszawy i zachęta do korzystania z dobrej oferty transportowej – mówi Katarzyna Strzegowska.