Kraków został wybrany przez firmę Solaris Bus & Coach na miejsce prezentacji swojego najnowszego modelu autobusu – przegubowego autobusu wodorowego Urbino 18 hydrogen. Można go było zobaczyć 14 września na terenie zajezdni MPK Kraków w Płaszowie. Testy tego autobusu na regularnej linii w Krakowie są planowane w przyszłym roku.
Urbino 18 hydrogen to
autobus przegubowy, którego głównym źródłem energii jest wodór. Model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku pojazdami napędzanymi tą technologią. To również wyraz zaangażowania Solarisa w rozwój bezemisyjnych technologii i chęć zapewniania klientom jak największego wyboru ekologicznych pojazdów.
Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, sercem Urbino 18 hydrogen będzie najnowocześniejsze ogniwo paliwowe, pełniące funkcje miniaturowej elektrowni wodorowej. Dzięki zastosowanej technologii oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór autobus będzie mógł pokonywać na pojedynczym tankowaniu znaczne odległości. Przegubowy wodorowy Solaris zabierze na pokład większą liczbę pasażerów, szczególnie na miejscach siedzących.
Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca będą mogły rozpocząć się w drugim kwartale 2023 roku. Ponadto pojazd będzie posiadał szereg rozwiązań z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy.
Premiera Solaris Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej miała miejsce w 2019 roku. Od tego momentu blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce.
Przypomnijmy, że
jeden z autobusów wodorowych Solarisa od czerwca 2022 roku kursuje na krakowskiej linii nr 128 (Zajezdnia Płaszów – Prądnik Czerwony). Kraków był pierwszym miastem w Polsce, w którym została uruchomiona mobilna stacja Orlenu do tankowania wodoru. W planach MPK jest zakup kilkudziesięciu autobusów wodorowych oraz przebudowa i dostosowanie do ich obsługi zajezdni w Płaszowie.