Od trzech tygodni trwa remont pierwszego odcinka trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jak mówią przedstawiciele MPK Poznań, prace toczą się bez opóźnień, a wszystkim zależy na ich szybkiej finalizacji. Tramwaje mają tu wrócić na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku.
W wielu punktach Poznania trwają aktualnie zakrojone na szeroką skalę prace związane z modernizacją sieci tramwajowej. Jedną z inwestycji jest gruntowny remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Został on podzielony na części, za które odpowiadają inne podmioty. Pierwszy fragment trasy, od Mostu Teatralnego do Słowiańskiej, jest remontowany pod nadzorem MPK Poznań,
natomiast drugi odcinek, od Słowiańskiej do Szymanowskiego, będzie wykonywany pod nadzorem Zarządu Transportu Miejskiego. Trzy tygodnie prac
1 sierpnia trasa została oficjalnie zamknięta dla ruchu, a na pierwszy odcinek wszedł wykonawca modernizacji,
a więc firma PORR. Remont drugiego fragmentu, na który miasto pozyskało dofinansowanie z Polskiego Ładu, przeprowadzi konsorcjum firm NDI Energy oraz NDI SA. W tym miejscu właściwe prace jeszcze się nie rozpoczęły.
Remont między “Teatralką” a przystankiem Słowiańska trwa już 3 tygodnie, dlatego postanowiliśmy sprawdzić, co do tej pory udało się wykonać, a także jakie prace zaplanowano na najbliższe dni.
Zdjęcie toru i czyszczenie podsypki
– Do tej pory wykonawca zdemontował nawierzchnię toru numer 1 (prawego, patrząc w kierunku osiedla Sobieskiego). Ponadto wywieziono podsypkę tłuczniową z toru numer jeden, która zostanie oczyszczona i ponownie wykorzystana na trasie. Drugi tor jest obecnie wykorzystywany technologicznie, z racji trudności terenowych (estakada nad Bogdanką oraz wyniesienie trasy). Gdy zakończą się prace związane z torem pierwszym, a szacujemy że potrwają one około trzech miesięcy, to identyczny proces czeka drugi tor – mówi nam Łukasz Łochowicz, kierownik Wydziału Torów i Dróg MPK Poznań.
Łochowicz dodaje, że rozpoczęło się również śrutowanie (czyszczenie) koryta balastowego i przygotowanie do ułożenia nowej warstwy izolacyjnej. Dobrze widać to na naszych zdjęciach, dostępnych w galerii artykułu.
Plany na następne dni
– W najbliższych dniach wykonawca będzie przygotowywał podtorze obecnie remontowanego toru – kontynuuje kierownik Wydziału Torów i Dróg.
Wykonawca ma zamontować szyny kolejowe zamiast tramwajowych tam gdzie będzie to możliwe. Dzięki temu tramwaje będą poruszać się ciszej. Obecne podkłady drewniane zostaną zastąpione podkładami betonowymi z podporą sprężystą. – Nowe torowisko będzie jak Rolls Royce – mówi Łukasz Łochowicz.
Maksymalnie pół roku bez tramwajów
Remont pierwszego fragmentu trasy ma trwać maksymalnie pół roku, a więc powinien się on zakończyć wraz z końcem stycznia 2023 roku. Dzięki temu tramwaje mają kursować już do przystanku Słowiańska, co powinno ułatwić organizację komunikacji zastępczej. Przy Słowiańskiej zostanie zamontowany rozjazd nakładkowy, który umożliwi tramwajom dwukierunkowym zmianę toru, a tym samym powrót w kierunku miasta. Zamysł ZTM Poznań jest taki, aby podróżni dojeżdżali do Słowiańskiej tramwajami, gdzie następnie będą się oni mogli przesiadać na autobusy zastępcze. W tym czasie trwać mają prace na dalszym odcinku trasy.
Komunikacja zastępcza a transportowy kręgosłup miasta
W tym momencie
komunikacja zastępcza została oparta o kursy autobusowej linii zastępczej T12, która kursuje między Osiedlem Sobieskiego, a Winogradami, gdzie podróżni mogą przesiadać się z tramwajów na autobusy. ZTM Poznań zachęca też pasażerów do wyboru alternatywnych połączeń, a więc chociażby tramwajów kursujących do pętli Piątkowska, gdzie można przesiadać się do autobusów kursujących do pętli na Osiedlu Sobieskiego.
Przypomnijmy, że trasa PST jest kręgosłupem transportowym Poznania, z której codziennie korzysta nawet do 80 tysięcy pasażerów, a tramwaje kursują na niej co około 3 minuty. Dzięki temu, że “Pestka” została wykonana jako trasa bezkolizyjna, tramwaje pokonują długi odcinek (około 6-kilometrowy) w czasie poniżej 15 minut, zapewniając sprawne połączenia centrum miasta z północnymi osiedlami, a także kampusem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
MPK: Wszystkim zależy na jak najszybszym końcu prac
– Na samym końcu remontu odcinka od Mostu Teatralnego do przystanku Słowiańska, MPK własnym sumptem wymieni rozjazd między trasą PST a wyjazdem na ulicę Roosevelta. Muszę wyraźnie podkreślić, że zarówno nam, jak i generalnemu wykonawcy zależy na jak najszybszym zakończeniu prac i wznowieniu ruchu tramwajowego do przystanku Słowiańska. Obecnie prace przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem – kończy przedstawiciel MPK Poznań.