Znakomite informacje do miłośników podróży na dwóch kółkach. Rozpoczyna się budowa długo oczekiwanego odcinka Starego Kolejowego Szlaku. Między Złocieńcem a Wałczem powstaną 34 kilometry nowych dróg rowerowych. Dodatkowo 18 km zostanie oznakowanych. – Prace zaplanowane są na 15 miesięcy. Ich koszt to prawie 30 milionów złotych. Dzięki takim inwestycjom Pomorze Zachodnie ma najlepszą sieć tras rowerowych w Polsce – mówi wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Jak informuje Pomorze Zachodnie, inwestycja, która przez ponad rok będzie realizowana na północ od Wałcza, to ważny odcinek Starego Kolejowego Szlaku. Ta długodystansowa trasa - prowadząca znad morza (Kołobrzeg, Mielno) przez Karlino, Połczyn-Zdrój, Białogard, Złocieniec - jest systematycznie „wypełniana” nowymi ścieżkami rowerowymi, nowoczesnym oznakowaniem oraz infrastrukturą turystyczną (ławki, wiaty, tablice informacyjne etc.).
– Pomorze Zachodnie ma najlepszą w Polsce sieć tras rowerowych. Planowaliśmy 1100 kilometrów długodystansowych szlaków, ale już zaczynamy kolejny etap ich rozbudowy o blisko 500 kilometrów – mówi Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. – Między Złocieńcem a Wałczem, w ramach rozpoczętego właśnie zadania, zbudowane zostaną prawie 34 kilometry nowych ścieżek rowerowych i dodatkowo ok. 17,7 km szlaku zostanie oznakowane. Prace zaplanowane są na 15 miesięcy, a ich koszt to prawie 30 milionów złotych.
– Rozpoczynamy długo wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycję. Bardzo się cieszymy, że już jesienią przyszłego roku będziemy wszyscy mogli prze te piękne tereny przejechać nową ścieżką rowerową – mówiła Anna Bańkowska, Członkini Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego. – Jest to kolejny duży projekt związany z rozbudową infrastruktury turystycznej. Sieciujemy nasze trasy rowerowe. Tworzą one spójną całość. W najpiękniejsze zakątki regionu można dojechać na dwóch kółkach. Pomorze Zachodnie jest regionem turystycznym, a turystyka rowerowa stała się naszą specjalnością. Korzystają z tego mieszkańcy, lokalni przedsiębiorcy, samorządy - podkreśliła Anna Bańkowska.
Członkowie Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego i samorządowcy podczas briefingów przypomnieli, że omawiana inwestycja - przygotowana jako II etap rozbudowy Starego Kolejowego Szlaku - startuje z poślizgiem, ponieważ oferty składane przez wykonawców w pierwszym i drugim przetargu znacznie przekraczały budżet inwestycji. Dopiero trzeci przetarg pozwolił wybrać wykonawcę, którym jest firma Marbruk z miejscowości Charzykowy. Zadanie ma zostać zrealizowane za ponad 28,8 mln zł.
W ramach rozpoczętej właśnie inwestycji przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Połczyńskiej z Cieszyńską w Złocieńcu. Projekt zakłada również remont nawierzchni alejek w Parku Żubra w Złocieńcu rozbudowę drogi w Bobrowie w gminie Złocieniec oraz budowę drogi dla rowerów na odcinku Wierzchowo- Kłębowiec-Wałcz.
SKS to jedna z głównych długodystansowych tras rowerowych Pomorza Zachodniego. I tak jak inne duże infrastrukturalne projekty - powstaje etapami. W lipcu br. zakończone zostały prace budowlane prowadzone w etapie III. Dwa odcinki inwestycyjne, czyli całkowicie nowe drogi rowerowe, powstały między Karlinem i DK6 oraz miejscowościami Żeleźno i Wronie Gniazdo. W tym roku rozpoczął się też IV etap budowy SKS, a dokładniej budowa odcinków Redlino – Białogard i Bezpraw – Karlino. Trwa też procedura przetargowa na etap V, w którym mają powstać albo zostać oznakowane brakujące odcinki w gminach: Świdwin, Połczyn-Zdrój i w Białogardzie. Blisko 12-kilometrowy odcinek powstanie między miejscowościami Smardzko i Wardyń. A w samym Białogardzie nowa droga rowerowa będzie mieć długość blisko 1,2 km.
Stary Kolejowy Szlak prowadzi znad morza (na północy ma dwie odnogi - do Kołobrzegu i do Mielna) na Pojezierze Wałeckie. Rowerowi turyści dojadą do Karlina, Połczyna-Zdroju, Białogardu, Złocieńca, Wałcza i dalej w kierunku Piły. Szlak prowadzi głównie po starotorzach dawnych linii kolejowych. Oprócz walorów sentymentalnych taka rowerowa podróż jest przede wszystkim łatwa i przyjemna. Dawne nasypy kolejowe zapewniają piękne widoki, a podjazdy na wzniesienia są łagodne. Po drodze zobaczyć można zabytki (pałace, kościoły), dawne dworce kolejowe, urokliwe wiejskie osady. I przede wszystkim odpocząć na łonie natury, nad pięknymi akwenami.
Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego powstaję dzięki funduszom unijnym. Dotychczasowe zadania były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, nowe zadnia wchodzą natomiast no nowego programu finansowania z Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego.