Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Tramwajami Śląskimi umowę o dofinansowanie trzeciego etapu projektu unijnego. Dzięki tej kwocie Katowice zyskają prawie trzy kilometry zmodernizowanych linii tramwajowych, a także kilkanaście peronów przystankowych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Podpisana umowa dotyczy trzeciego etapu projektu unijnego. Wsparcie z Programu infrastruktura i Środowisko otrzymały w latach 2017 i 2018 również dwa wcześniejsze etapy. Dofinansowanie całej inwestycji ze środków UE to prawie 600 mln złotych.
– Dzięki inwestycji Katowice zyskają nie tylko prawie trzy kilometry zmodernizowanych linii tramwajowych, ale również nowe, przebudowane przystanki, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Liczymy, że inwestycja zachęci mieszkańców do porzucenia samochodów i częstszego korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Waldemar Buda, wiceiminister funduszy i polityki regionalnej. – To druga największa inwestycja pod względem wysokości otrzymanego wsparcia UE w sektorze transportu miejskiego. Etap trzeci, dla którego podpisujemy umowę o dofinansowanie z UE na blisko 40 mln zł, obejmuje modernizację czterech odcinków linii tramwajowej na terenie miasta Katowice – dodaje.
¬– Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. Pula środków UE przeznaczona na POIiŚ wynosi 86 mld zł. To pieniądze na największe inwestycje m.in. w transport, ochronę środowiska i energetykę. W ramach dotychczas podpisanych umów w województwie śląskim realizowanych jest aż 39 projektów z dofinansowaniem POIiŚ. Ich wartość to 19,8 mld zł, a dofinansowanie unijne – 11,3 mld zł – podkreśliła Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
Zakres projektu obejmuje cztery zadania infrastrukturalne związane z przebudową istniejącej infrastruktury oraz trzy zadania związane z zakupem specjalistycznych pojazdów technicznych, tj. zakup trzech pojazdów torowych, zakup szlifierki torowej oraz zakup pojazdu specjalistyczno-ratunkowego. Projekt obejmuje m.in. przebudowę ok. 2,96 km linii tramwajowej (ok. 5,90 km toru pojedynczego) wraz z przebudową 13 peronów przystankowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– Mamy ogromną satysfakcję z tego, że mimo, iż zmuszeni byliśmy do zmiany zakresu rzeczowego etapu trzeciego naszego projektu inwestycyjnego, zdołaliśmy go dobrze przygotować i uzyskać akceptację ze strony organów europejskich oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Wkrótce będziemy ogłaszać pierwsze przetargi na realizację zadań z tego etapu – powiedział Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie
Zadania inwestycyjne:
- Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza (odcinek znajduje się pomiędzy zadaniami realizowanymi w perspektywie finansowej 2007 – 2013). Linia dwutorowa o długości ok. 1200 metrów toru pojedynczego (mtp.).
- Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Katowicach na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej. Linia dwutorowa o długości ok. 790 mtp.
- Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców w Katowicach na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej (znajduje się pomiędzy zadaniami realizowanymi w perspektywie finansowej 2007 – 2013). Linia dwutorowa o długości ok. 1520 mtp.
- Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu” (pomiędzy zadaniem realizowanym w perspektywie finansowej 2007 – 2013 oraz zrealizowanym w 2020 r. projektem pn. „Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – węzeł Zawodzie”). Linia dwutorowa o długości ok. 2390 mtp.
.