fot. Michał Beim, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Zarządca transportu Casablanki Casa Transport rozstrzygnął zamówienie na nowe tramwaje. 50 pojazdów Citadis wartych około 100 mln euro dostarczy firma Alstom. Tramwaje będą kursowały po planowanej linii nr 2.
Każdy tramwaj będzie miał długość 32 m. Na pokładzie jednego, zestawionego z dwóch pojazdów składu, będzie można przewieźć do 606 pasażerów. Produkcja tramwajów będzie prowadzona w zakładzie Alstomu w La Rochelle we Francji. Dostawy rozpoczną się w lipcu roku 2017. Zamówienie zostanie sfinansowane w 65 procentach przez rząd francuski, w ramach tzw. rezerwy dla krajów rozwijających się. Pozostałe 35% kosztów inwestycji pokryje marokański rząd.
Będą to kolejne pojazdy Alstomu dostarczone do Casablanki. W przeszłości Alstom zbudował 74 tramwaje Citadis dla linii nr 1, którą otwarto w grudniu 2012 roku.
Trwa rozbudowa infrastruktury
Linia nr 2 o długości 22,5 km, po której pojadą nowe tramwaje, połączy dzielnicę Ain Sebaa na wschodzie miasta ze szpitalem w centralnej dzielnicy Hermitage. Linia będzie poprowadzona przez teren dzielnic: El Badr, Laayoune i Mers Sultan. Jej dwa przystanki będą punktami stykowymi z linią nr 1 (Abdelmoumen i Ibn Tachfine). Prace projektowe ruszyły w maju tego roku, natomiast budowa ma ruszyć w maju roku 2016. To jednak nie wszystkie prace związane z siecią tramwajową Casablanki.
Zamiast metra
Od mniej więcej 45 lat władze Casablanki przymierzały się do budowy metra w mieście. Niedawno jednak lokalny samorząd podjął decyzję o rezygnacji z planów budowy podziemnej kolei na rzecz rozbudowy istniejącej sieci tramwajowej. Założenie budowy infrastruktury dla nowego środka transportu było zdeterminowane stale rosnącym zapotrzebowaniem na poprawę jakości zbiorowego transportu na terenie miasta i jego przedmieść, ale koszty przerosły samorząd.
Alternatywą dla zaniechanej inwestycji ma być rozbudowa systemu tramwajowego na terenie miasta. Projekt rozbudowy ma być realizowany do 2020 roku. Poza linią nr 2, po której pojadą nowe tramwaje Alstomu, w planach jest także budowa linii 3 o długości 14 km i linii nr 4 (15 km długości). Dodatkowo linia nr 1 zostanie wydłużona z południowego krańca do dzielnic Laymoun i Lissasfa. Planowana wartość rozłożonej na pięć kolejnych lat inwestycji taborowych to ponad 1,5 mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.