Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

50 lat praskiego metromostu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Pół wieku temu pierwsze samochody pojechały po górnym pokładzie blisko półkilometrowego mostu Nuselskiego, który łączy Pankrác i Karlov, stanowiąc istotną część układu komunikacyjnego Pragi. Teraz codziennie przejeżdża nim 140 tys. samochodów oraz 672 pociągi metra.

Pomysł budowy mostu nad Doliną Nuselską sięga początków XX w. Strunobetonowy most Nuselski (Nuselský most), z którego dziś korzystają prażanie, to efekt konkursu, który odbył się w latach 1959-1961. Budowa obiektu ruszyła w 1965 r. Pierwotnie jego obciążenie było projektowane pod tramwaje lub lżejsze (krótsze) pociągi metra – zgodnie z pierwotną koncepcją budowy tramwaju podziemnego w Pradze. Ostatecznie zapadła decyzja o budowie klasycznego metra z wykorzystaniem ciężkich pociągów radzieckich. Z tych względów konstrukcja nośna musiała zostać przeprojektowania i wzmocniona przy wykorzystaniu dodatkowego zbrojenia o masie 700 t. Ostateczny projekt opracował kolektyw autorski Instytutu Projektowania Transportu i Konstrukcji Inżynierskich. Głównym inżynierem był Vojtěch Michálek, a architektem Stanislav Hubička.

Otwarcie górnej części samochodowej odbyło się 22 lutego 1973 r., a dolnego poziomu z pierwszym odcinkiem praskiego metra – 9 maja 1974 r. Pierwotnie most został nazwany na cześć Klementa Gottwalda, komunistycznego premiera i prezydenta.

Most ma 485 m długości, 26,5 m szerokości, a jego średnia wysokość to 42,5 m. Masa obiektu to 64,8 tys. ton. Linia metra przebiega w trapezoidalnej „tubie” o wysokości 6,5 m, ze ścianami o grubości 30-110 cm. W południowym przyczółku znajduje się stacja metra Vyšehrad.

W swojej historii most przechodził sporo remontów. W 1981 r. przebudowano jezdnię, a w kolejnych latach – naprawiano dylatacje. Niestety, most okazał się popularny wśród samobójców – jak ocenia Praga, życie mogło sobie odebrać tutaj ok. 400 osób. Dlatego też w 1990 r. zainstalowano dodatkowe zabezpieczenia. W latach 1998-1999 r. naprawiono sieci energetyczne. W 2011 r. uszczelniono most, a w latach 2013-2017 r. przeprowadzono generalny remont obiektu.

Codziennie mostem przejeżdża 70 tys. aut w jedną stronę, które przewożą ok. 100 tys. osób. To także istotny odcinek najbardziej obleganej linii praskiego metra. – Nuselský most to kluczowy obiekt nie tylko dla komunikacji naziemnej ale także dla transportu publicznego i funkcjonowania metra na linii C. Przez most w dni robocze przejeżdżają 672 pociągi metra [przewożąc – jak podaje Praga – ok. 160 tys. pasażerów]. Przez cały zeszły rok przejechało tędy 198 746 składów. Cała południowa część Pragi jest uzależniona od tego obiektu. Jest to jeden z powodów, dla którego budujemy linię metra D. Połączy ona południowo-wschodnią część Pragi z centrum, odciążając najbardziej ruchliwy odcinek praskiego metra (Kačerov – Florenc na linii C) – mówi Petr Witowski, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Przestrzeń

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2020

Zobacz również:

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Przestrzeń

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5