Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, sfinalizował wreszcie przetarg na dostawy do 70 trolejbusów. Zamawiający podpisał w ostatnich dniach umowę ramową z turecką Bozankayą. W pojazdach znajdzie się osprzęt Medcomu. To zaskoczenie, gdyż obserwatorzy czeskiego rynku spodziewali się, że Praga będzie dalej torpedować inne oferty niż Škody.
Przetarg ramowy na 70 trolejbusów bateryjnych o długości 12 m został
ogłoszony w październiku 2022 r. Jego wartość to 1,176 mld koron (ok. 200 mln zł). Przedmiot zamówienia obejmuje także m.in. zakup do 70 baterii oraz 20 mobilnych ładowarek.
W przetargu wzięły udział dwie firmy – Škoda i Bozankaya. Wygrała ta druga, z tańszą ofertą – na kwotę 1,099 mld koron (185 mln zł). Turecka oferta była wybierana trzykrotnie – po nieskutecznych odwołaniach Skody, choć zamawiający również mnożył wątpliwości. Warto wspomnieć, że pierwotnie umowa ramowa miała zostać zawarta na przełomie wiosny i lata 2023 r.
Bozankaya zaproponowała trolejbus SNG T12 o długości 12,150 mm i szerokości 2,550 m. To w pełni niskopodłogowy dwuosiowy pojazd wyposażony w trzy pary drzwi. Trolejbus ma pomieścić min. 82 pasażerów, z czego 32 na miejscach siedzących (w tym dwa składane). Pojazdy będą klimatyzowane oraz wyposażone w ogrzewanie z pompą ciepła, system zliczania pasażerów, monitoring z kamerami zewnętrznymi, system informacji pasażerskiej.
Pierwotnie osprzęt miała dostarczyć Cegelec, ale firma
została wykupiona przez konkurenta – Škodę Electric. Ostatecznie więc osprzęt zainstaluje Medcom. Zamawiający wymaga min. 15 km zasięgu w normalnym ruchu liniowym. Założona żywotność pojazdów to 15 lat. Gwarancję na pojazdy określono na 10 lat, a na baterie – 10 lat albo 600 tys. km.
Umowa realizacyjna może być zawarta w ciągu pięciu lat. Zamówienie ma opiewać na min. 15 pojazdów. Na realizację przeznaczono 12 miesięcy.