Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Aarhus w oczekiwaniu na rewolucję: Tramwaje, które mają odmienić miasto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Aarhus w oczekiwaniu na rewolucję: Tramwaje, które mają odmienić miasto
fot. Leif Jørgensen, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
W tym roku do listy miast z tramwajem dołączy duńskie miasto Aarhus. To pierwsze miasto w Danii, które zdecydowało się na powrót tego środka transportu. – To nie tylko projekt techniczny, ale i twarz miasta – przekonuje Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S. Dzięki połączeniu tramwaju i kolei pasażerowie będą mogli korzystać z ponad 100-kilometrowej sieci, choć inwestycja obejmuje realizację tylko 16 km nowej trasy tramwajowej.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Dzięki Aarhus tramwaje wrócą do Danii. Jaki cel przyświeca tej inwestycji?

Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S:
Aarhus wyrósł na wiodący ośrodek Jutlandii spośród pięciu czy sześciu niegdyś równorzędnych miast. Autobusy są pełne, autostrady są pełne i zwykłe drogi też są pełne. Zmierzamy się z problemem braku efektywnego środka transportu, który umożliwiałby sprawną komunikację w regionie, stąd pomysł na tramwaje, które będą łączyć centra dwóch z pięciu miast, obsługując też ośrodki wzdłuż trasy. Niektóre istniejące linie kolejowe przebudowujemy do standardu lekkiej kolei – dzięki temu możemy zmienić wygląd i funkcjonowanie miast, gdyż linia kolejowa będzie mogła działać znacznie bliżej społeczności lokalnych. Na tych odleglejszych liniach zapewnimy usługę typu S-Bahn.

Jak długą historię ma ten projekt?

Jego historia sięga dziesięciu lat wstecz. Wtedy przyjęto koncepcję opierającą się na myśleniu o tramwajach, ale rozwijaniu komunikacji autobusowej. Powoli więc projekt nabierał kształtów – rysowano trasy, zabezpieczano finansowanie, co nastąpiło ostatecznie w 2012 r.

Zwykle takie nowe projekty spotykają się z dużą opozycją przed ich wdrożeniem. Czy trudno było przekonać mieszkańców Aarhus?

Zaskakująco nie. Nie mieliśmy w zasadzie problemu z syndromem „NIMBY” (nie w moim ogródku). Myślę, że ludzie wiedzą, że potrzebują efektywnego systemu komunikacyjnego. Było bardzo mało negatywnych uwag.

Czy ten projekt zmieni status Aarhus?

Jestem o tym przekonany. To nie tylko projekt techniczny, ale i twarz miasta. Tramwaj szybko staje się symbolem danego ośrodka, stąd też staraliśmy się przyjąć projekt pojazdów, który będzie pasował do duńskiego wyobrażenia dobrego projektu, dobrej jakości i dobrej obsługi.

Czy projekt posłużył też zmienianiu oblicza miasta i wyglądu ulic?

Jedna z arterii, która składała się z trzech pasów w każdą stronę, zupełnie zmieni swoje dotąd nieatrakcyjne oblicze. Wraz z torowiskiem wprowadzamy zieleń. Ponadto przebudowujemy część portową miasta, czyli w stronę, w którą rozwija się teraz miasto.

Tramwaj Stadlera, zaprezentowany na targach InnoTrans, będzie też mógł obsługiwać trasy lekkiej kolei?

Tak, pojazdy te będą wyposażone w kolejowe systemy sterowania, więc będzie mógł obsługiwać te trasy z prędkością do 70-80 km/h.

Ile w sumie nowych kilometrów linii tramwajowych powstanie?

To jest najciekawsze w tym całym projekcie. Budujemy tylko 16 km nowych linii, ale w całości osiągniemy 110 km sieci.

Czy zatrudnili państwo pierwszych motorniczych?

Tak, Keolis, który będzie operatorem, zatrudnił ośmiu motorniczych, którzy będą pełnić funkcję instruktorów.

Kiedy mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowych tramwajów?

Zakładamy uruchomienie w maju bądź czerwcu. Wtedy też wyjadą nowe tramwaje Stadlera.

Jak długi jest okres obowiązywania kontraktu z Keolis?

Umowa ma charakter otwarty. Podstawowy okres obowiązywania wynosi sześć lat. Potem zarówno oni, jak i my możemy ten kontrakt rozwiązać. Jeśli będą się dobrze sprawować, to będą jeździć dalej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Uzbekistan: Tramwaje z Taszkentu sprzedane do... Samarkandy

Komunikacja

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Uzbekistan: Tramwaje z Taszkentu sprzedane do... Samarkandy

Komunikacja

Nicea. Mieszkańcy zdecydowali o wyglądzie tramwaju

Przestrzeń

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Kasper Fiszer 20 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5