Alexander Dennis (ADL) zaprezentował nową generację autobusów elektrycznych dla Wielkiej Brytanii i Irlandii. Premierę miał mały autobus Enviro100EV i piętrowy autobus Enviro400EV.
Producent podkreśla, że nowe autobusy zostały zaprojektowane od podstaw, aby wpisać się w zerową emisję. Piętrowy pojazd Enviro400EV o długości 11,1 m powstał z myślą o przemierzaniu ruchliwych tras miejskich i międzymiastowych. Jego zasięg na jednym ładowaniu określono na 400 km. Z kolei Enviro100EV to zwrotny mały autobus, który ma zaledwie 8,5 m długości i 2,35 m szerokości. – Jednocześnie sprawia wrażenie większego pojazdu – podkreśla ADL. Zgodnie z deklaracją, pojazd ma możliwość pokonania 450 km na jednym ładowaniu.
– Tempo zmian w naszej branży jest szybkie. Jesteśmy dumni z postępu, jaki poczyniliśmy w zakresie autobusów elektrycznych w ciągu ostatnich siedmiu lat, a także z naszej szerokiej gamy technologii niskoemisyjnych dostępnych wcześniej. Teraz nadszedł czas, abyśmy zrobili kolejny krok i wznieśli autobusy zeroemisyjne na wyższy poziom – mówi Alexander Dennis, prezes ADL. – Nasza nowa generacja autobusów elektrycznych daje miastom i operatorom większy wybór i elastyczność – dodaje.
Nowe autobusy ADL zostały skonstruowane przy wykorzystaniu komponentów od innych producentów. Voith Turbo dostarczył elektryczny układ napędowy Voith (VEDS), który został opracowany specjalnie na potrzeby autobusów miejskich i podmiejskich. Podczas gdy w Enviro100EV zastosowano średniowytrzymały wariant VEDS, to w Enviro400EV zastosowano wersję do ciężkich zastosowań, dzięki czemu autobus będzie mógł pokonywać wzniesienia.
We współpracy z Impact Clean Power Technology opracowano nowy system akumulatorów. Wykorzystując ogniwa litowo-jonowe NMC, zapewniają one wyższą całkowitą przepustowość energii – do 1,4 GWh w Enviro400EV. Jak podkreśla producent, ma to pozwolić na dłuższą eksploatację oryginalnych akumulatorów.
Baterie są montowane w podwoziu i z tyłu pojazdu, a także pod schodami piętrowego Enviro400EV. Producent informuje, że akumulatory instalowane pod podłogą, są izolowane, co chroni je przed wpływem zewnętrznych czynników – obciążeniami wynikającymi ze skrętów i uderzeń. ADL zapewnia, że potrzeba wymiany baterii nie będzie wiązała się z koniecznością modyfikacji w pojeździe, gdyż rozwiązania zostały ustandaryzowane. – Impact planuje już przyszłą wersję akumulatorów NMC dla ADL, która ma jeszcze bardziej zwiększyć zasięg autobusów – informuje producent.
– Zarówno Impact jak i Voith wyróżniły się innowacyjnością i dbałością o szczegóły, gdy wybieraliśmy partnerów technologicznych do naszych autobusów nowej generacji. Praca naszych inżynierów wykracza poza szukanie najlepszych rozwiązań dla naszych klientów. Poświęciliśmy czas na zaprojektowanie przyszłościowych interfejsów pojazdów, które dotyczą tych krytycznych komponentów, tak aby inwestycje władz i operatorów przetrwały próbę czasu – mówi Chris Gall, dyrektor techniczny w ADL.
Producent chwali się zoptymalizowanym rozmieszczeniem akumulatorów, co pozwoliło na lepszy rozkład masy pojazdu. Montaż baterii nie musiał także ingerować w przestrzeń pasażerską. W piętrowym pojeździe Enviro400EV udało się uzyskać lepiej zaprojektowaną przestrzeń na nogi dla pasażerów, co zwiększyło ogólną pojemność autobusu o 19 proc. Na górny pokład autobusu prowadzi znane rozwiązanie z poprzednich edycji pojazdu w postaci zakręcających schodów. Zdaniem ADL, brak ukośnych stopni zapewnia optymalne połączenie praktyczności i bezpieczeństwa. Po wejściu na górę pasażerowie będą mogli cieszyć się widokiem przez szerokie okna, a także nową panoramiczną górną szybę przednią i opcjonalne świetliki.
Poprawiono także środowisko pracy kierowców autobusów dzięki nowej kierownicy, konfigurowalnemu wyświetlaczowi na desce rozdzielczej oraz ulepszonemu systemowi ogrzewania, chłodzenia i wentylacji w kabinie. Przeprojektowana geometria przodu pojazdu zapewnia kierowcom lepszą widoczność. Nowe autobusy zostały w opracowane przez zespół inżynierów ADL i będą w pełni wspierane przez dział producenta. Części zamienne będą magazynowane w Wielkiej Brytanii, a zgłaszanie zapotrzebowania będzie możliwe przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Rozpoczęła się już produkcja dla pierwszych zamówień na oba typy pojazdów, a dostawy spodziewane są w pierwszych miesiącach 2024 roku. Enviro400EV i Enviro100EV dla Wielkiej Brytanii i Irlandii należą do rodziny bezemisyjnych autobusów nowej generacji ADL, która obejmuje również trzyosiowy piętrowy pojazd Enviro500EV przeznaczony na rynki międzynarodowe, wprowadzony na rynek na początku tego roku w Hongkongu. Opracowywana jest już międzynarodowa wersja Enviro100EV, podobnie jak autonomiczny Enviro100AEV i wariant piętrowego Enviro400EV z otwartym dachem. Oprócz autobusów nowej generacji Alexander Dennis będzie nadal sprzedawać i wspierać autobusy elektryczne opracowane we współpracy z BYD. Ponad 1500 egzemplarzy BYD–Alexander Dennis Enviro200EV i Enviro400EV jest obecnie eksploatowanych w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.