Mobilność miejska jako wyzwanie dla współczesnych miast.
Wzrost liczby ludności w miastach skutkuje rosnącym natężeniem ruchu, a tym samym występującymi zatorami komunikacyjnymi wynikającymi z ograniczonej przepustowości i braku odpowiedniej infrastruktury. Negatywne oddziaływania w postaci długich codziennych dojazdów do pracy, licznych przesiadek, przepełnienia pojazdów, opóźnień oraz hałasu drogowego i zanieczyszczeń powietrza, mają wpływ na jakość życia mieszkańców, w tym zdrowie fizyczne i psychiczne.
Odpowiedzią na powyższe problemy może wkrótce stać się rozwiązanie opracowywane przez międzynarodowe konsorcjum w ramach projektu
EIT Urban Mobility –
AI-TraWELL . Konsorcjum skupia renomowane uniwersytety europejskie, globalnych liderów z branży transportowej i planowania przestrzeni miejskich, ekspertów z zakresu badań społecznych oraz europejskie metropolie takie jak Kopenhaga, Monachium i Stambuł. Partnerem projektu jest również jedno z polskich miast – Lublin.
Czym jest rozwiązanie w postaci aplikacji AI-TraWELLAI-TraWELL to prototypowe narzędzie napędzane sztuczną inteligencją w postaci chat-bota dedykowanego dla urządzeń typu smartphone, który rekomenduje spersonalizowane trasy podróży, odpowiadając zarówno na potrzeby, jak i preferencje jego użytkowników.
Aplikacja AI-TraWELL będzie uwzględniać wszystkie zdefiniowane przez użytkownika osobiste preferencję, łącząc je z informacjami podawanymi w czasie rzeczywistym na temat opcji podróży i dostępnych środków transportu. Co więcej, aplikacja agreguje wszystkie możliwe sposoby poruszania się do danym mieście w ramach dostępnych usług mobilności miejskiej, co odróżnia ją od dostępnych na rynku aplikacjach dedykowanych tylko dla wybranych środków transportu. Dla użytkownika oznaczać to będzie ułatwienie w postaci braku konieczności posiadania kilku osobnych aplikacji.
Wieloetapowy proces zrozumienia preferencji w zakresie mobilności
W celu stworzenia prototypu aplikacji AI-TraWELL, konsorcjum projektu stanęło przed koniecznością dokładnego zbadania zarówno czynników wpływających na wybór konkretnych środków transportu, jak i sposobu kształtowania się ogólnych preferencji podróży mieszkańców. W trakcie dwuletniej pracy nad projektem przeprowadzono szereg badań społecznych w czterech europejskich miastach – Lublinie, Monachium, Kopenhadze oraz Stambule – wykorzystując przy tym zróżnicowane metody badawcze. Oprócz badań ankietowych wykorzystano narzędzia opracowane przez światowego lidera z zakresu urban design – firmę Gehl Architects, takich jak Maptionnare (analiza empiryczna za pośrednictwem geoankiety) czy Public Life Survey (badania obserwacyjne).
Dzięki pogłębionym badaniom społecznym oraz wsparciu od strony naukowej z University College London, oraz Eindhoven University of Technology, udało się wypracować sposób integracji danych subiektywnych związanych z osobistymi odczuciami wynikającymi z podróży, z danymi obiektywnymi dotyczącymi np. średniego czasu podróży z punktu A do punktu B. Otworzyło to zupełnie nowe możliwości, jeśli chodzi o planowanie podróży. Aplikacja AI-TraWELL nie tylko wykorzystywać będzie dane o charakterze statystycznym, ale również te o charakterze subiektywnym, dzięki czemu możliwe będzie jeszcze skuteczniejsze spersonalizowanie usług pod indywidualnego użytkownika.
Obecny etap pracKonsorcjum projektowe w 2020 r. stworzyło prototyp aplikacji na podstawie studium przypadku Lublina oraz Monachium. Natomiast w ramach prac realizowanych w 2021 r. udało się przeprowadzić rozszerzone badania społeczne, a następnie stworzyć narzędzie do łączenia danych subiektywnych z danymi obiektywnymi, które umożliwi dalszą naukę chat-bota za pomocą algorytmów, dostarczając w jeszcze lepszy sposób zindywidualizowane sugestię na temat optymalnych tras dla użytkownika. Pod koniec 2021 r. konsorcjum opracowało również strategię komercjalizacji oraz strategię dalszej eksploatacji rozwiązania AI-TraWELL.
Projekt „AI-TraWell (Proaktywny asystent podróży wspomagany sztuczną inteligencją, monitorujący doświadczenia użytkowników i tworzący spersonalizowane rozwiązania w zakresie mobilności)” jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach środków pochodzących ze strony Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT – European Institute of Innovation Technology) z programu ramowego UE.