Metropolia w Strasburgu wraz z organizatorem komunikacji miejskiej Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) wybrały firmę Alstom w przetargu na dostawę 22 nowych tramwajów. Umowa ramowa przewiduje rozszerzenie zamówienia o kolejne pojazdy.
W związku z silnym rozwojem sieci CTS, a zwłaszcza rozbudową sieci tramwajowej na zachód i północ od metropolii Strasburga do 2025 i 2027 r., Strasburg i CTS wybrały firmę Alstom w przetargu na dostawę nowych tramwajów. Umowa ramowa została zawarta na 8 lat, a jej minimalny zakres to 22 składów tramwajowych. Maksymalna wartość zmówienia może wynieść aż 250 mln euro.
Zamówienie podzielono na dwie części. Pierwsza obejmuje 12 tramwajów Citadis, zaś druga– 10 kolejnych. Pierwsze dostawy będą miały miejsce w marcu 2025 r., a pojazdy wejdą do eksploatacji jeszcze pod koniec tego samego roku. Istnieje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne wozy.
Nowe tramwaje wzmocnią obecną flotę CTS, która liczy dzisiaj 107 pojazdów. Tramwaje Citadis Alstomu – trzeciej generacji – o długości 45 metrów i szerokości 2,40 m będą miały 8 podwójnych drzwi o szerokości 1,30 m z każdej strony, w tym także na każdym końcu tramwaju, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Pojazdy będą mogły pomieścić 286 pasażerów. Tramwaje zostaną ponadto wyposażone w systemy zarządzania energią w celu optymalizacji jej zużycia.
Zastosowano szereg rozwiązań zwiększających dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przyciski otwierania drzwi są umiejscowione na niższej wysokości, a we wnętrzu zadbano o szersze siedzenia oraz miejsca przeznaczone dla osób na wózkach inwalidzkich i wózków dziecięcych. Dla komfortu podróżnych, tramwaje będą klimatyzowane i wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system monitoringu.
Duży nacisk położono na kwestie środowiskowe. Tramwaje Citadis będą miały zmniejszone zużycie energii o 20 proc. w porównaniu z obecnymi pojazdami. W środku wyposażone zostaną w energooszczędne oświetlenie LED. Ponadto 95 proc. komponentów będzie nadawało się do recyklingu, a 99 proc. do ponownego użycia. Producent zapewnia, że tramwaje będą o 1/3 mniej wymagały konserwacji na przestrzeni 30 lat ich eksploatacji. Wszystko dlatego, że zmniejszono liczbę części, które będzie trzeba wymieniać, a także zadbano o lepszą dostępność do komponentów i czujników rozmieszczonych w pojeździe. Jak przekonuje Alstom, umożliwi to zdalną diagnostykę pojazdu i zoptymalizuje czas przestoju tramwaju.
W produkcję tramwajów Citadis zaangażowanych będzie aż dziewięć zakładów Alstomu we Francji. Fabryka w La Rochelle będzie odpowiadać za konstrukcję i montaż, w Le Creusot za montaż wózków, w Ornany za montaż silników, w Villeurbanne za elektronikę pokładową, w Aix-en-Provence za prądnice tachometryczne, w Sens, Gennevilliers i Saint-Florentin za systemy hamulcowe zaś w Saint-Ouen za projekt tramwaju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.