fot. Maurits90, lic. CC0 1.0 Wikimedia commonsmetro w Amsterdamie
Alstom, zgodnie z umową zawartą w 2010 r., zobowiązany był dostarczyć 23 składy metra Alstom Metropolis dla sieci metra w Amsterdamie. W 2012 r., w związku z ambitną polityką transportową przyjętą przez Amsterdam, podpisano nowe zamówienie, dzięki któremu liczba składów metra wzrosła do 28. Poza istniejącą dziś siecią będą też jeździły na nowej linii Północ-Południe, która ma zostać oddana do użytku w 2017 r.
Tabor dla Amsterdamu należy do rodziny Alstom Metropolis. Pociągi składają się z 6 wagonów, pozwalają na łatwą wymianę pasażerów dzięki szerokim drzwiom (8 par na wagon). Wygodne przejścia pomiędzy wagonami, wspólna, obniżona podłoga oraz podłużne rozłożenie siedzeń, ułatwiają przemieszczanie się po pociągu. W dwóch wielofunkcyjnych pomieszczeniach zainstalowano urządzenia dla wózków inwalidzkich. Ponadto, dynamiczna informacja pasażerska, kamery i przejrzyste wnętrza poprawiają bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Metro spełnia również najbardziej surowe wymogi przeciwpożarowe.
– Jestem dumny, że udało nam się stworzyć pozytywne relacje z klientem, oparte na zaufaniu, współpracy i pragmatycznym podejściu. Metro charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem niezawodności, wagony były dostarczane w sposób ciągły, na czas, zgodnie z wymaganiami klienta – mówi Radosław Banach, prezes Alstom Konstal SA w Chorzowie.
Dzięki zastosowaniu pudła aluminiowego i przeprojektowaniu wykorzystywanych komponentów, metro dla Amsterdamu ma niską wagę (12 ton na oś). Elektryczne hamowanie pozwala na efektywne odzyskiwanie energii, redukuje emisję zanieczyszczeń i hałasu. Oświetlenie jest w pełni LED-owe. Metro dla Amsterdamu jest jednym z najcichszych i najbardziej przyjaznych środowisku na świecie.
Poza pierwszymi dwoma składami serii próbnej, wyprodukowanymi we francuskiej fabryce Alstom w Vallenciennes, wszystkie składy zostały wyprodukowane w Polsce, w Chorzowie. Tutaj miało miejsce spawanie stali i elementów aluminiowych, montaż i malowanie pudeł, wraz z ich wyposażeniem; przygotowanie zespołów kabli, szaf elektrycznych oraz przeprowadzenie testów statycznych i dynamicznych.
Całkowita długość wyprodukowanej floty wynosi 3,1 km. Podczas fazy produkcyjnej zainstalowano 1008 zestawów okien i 4984 siedzeń. Na jeden wagon średnio zużyto: 2861 nitów, 4692 śrub, 7291 opasek kablowych i 20 km przewodów.
Amsterdamskie metro jest trzecim projektem metra wyprodukowanym w Chorzowie. Wcześniejsze zamówienia dotyczyły Warszawy i Budapesztu. Obecnie fabryka rozpoczęła produkcję metra serii Metropolis dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.