Alstom realizuje kontrakt wart 275 mln euro na dostawy 60 tramwajów do Toronto. Pojazdy z serii Flexity powstają w kanadyjskich zakładach producenta, przejętych od Bombardiera.
Umowa na dostawy nowych pojazdów została podpisana w czerwcu 2021 r. Pierwszy pojazd wyjechał 17 listopada na linię nr 504. Wszystkie nowe wozy mają zostać dostarczone do początku 2025 r.
Jednokierunkowe pojazdy, złożone z pięciu członów, mają 28 m metrów i są dostosowane do rozstawu 1495 mm oraz minimalnego promienia łuku, wynoszącego 11 m. Każdy tramwaj mieści 130 pasażerów, z czego 70 na miejscach siedzących.
– Transport pozostaje moim priorytetem od pierwszego dnia. Zwiększenie liczby tramwajów oznacza krótsze czasy oczekiwania, większą pojemność oraz pewniejszy transport – podkreśla Olivia Chow, mer Toronto.
fot. TTCOd 2020 r. Toronto Transit Commission wypuszcza na ulice jedynie tramwaje niskopodłogowe. W 2022 r. obsługiwano dziewięć linii tramwajowych o łącznej długości tras ok. 355 km. W sumie przez cały rok przewieziono ponad 26 mln pasażerów.
Inwestycje w transport tramwajowy są możliwe dzięki wsparciu władz centralnych, rządu federalnego oraz miasta Toronto. W sumie na ich realizację do 2032 r. przewidziano kwotę 568 mln dolarów kanadyjskich. Oprócz zakupu pojazdów, przewidziano rozbudowę zajezdni Hillcrest.
Nowe tramwaje dołączą do 204 wozów Flexity, które wcześniej – w latach 2012-2020 – dostarczył Bombardier, kupiony w 2021 r. przez Alstom. Tamte pojazdy nie cieszyły się jednak uznaniem – operator skarżył się na liczne problemy, w tym awarie w działaniu układów sterowania, silników trakcyjnych, drzwi, urządzeń elektrycznych, wadliwe spawy czy pisk kół.
Producent odpowiada też za dostawę 480 wagonów metra, a obecnie wyposaża część linii w nowe systemy sterowania ruchem. W sumie, jak podaje producent, na świecie dostarczono ponad 5 tys. pojazdów Flexity.