Wzrost sprzedaży, zwiększenie udziału w rynku, wzmocnienie pozycji lidera w zakresie innowacji oraz dokończenie integracji z Bombardier Transportation – to główne założenia przyjętego przez Alstom planu strategicznego do 2025 r. Działania grupy mają być skoncentrowane na dostarczaniu rozwiązań zrównoważonej, inteligentnej i ekologicznej mobilności. W tym celu zaplanowano liczne inwestycje w badania i rozwój.
Przedstawiciele koncernu podkreślają, że rozbudowana oferta Alstomu i jego obecność na większości światowych rynków daje mu szczególne możliwości działania. Okolicznością sprzyjającą ma być też uzupełnienie gamy produktów dzięki fuzji z Bombardier Transportation oraz osiągnięty w ten sposób efekt synergii.
Wartość zamówień w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniosła ok. 6 mld euro. Według komunikatu prasowego Alstomu jest to wartość zgodna z założeniami, a do jej osiągnięcia przyczyniła się fuzja z Bombardier Transportation, która zwiększyła potencjał produkcyjny grupy i jej zasięg geograficzny. Procesy scalania obu organizacji są zaawansowane: wdrożono już, między innymi, wspólny system informatyczny.
Sprzedaż mocno w górę
W ocenie Alstomu popyt na pojazdy szynowe oraz inne elementy systemów transportowych będzie w najbliższych latach szybko rósł. Zarząd grupy chce, by skumulowany roczny wskaźnik wzrostu sprzedaży w latach 2021-2025 miał jeszcze wyższe tempo. Ma on – według planów – przekraczać 5%. Pozwoli to na zwiększenie udziału koncernu w rynku o 5 punktów procentowych. Na koniec okresu objętego planem Alstom chce też osiągnąć wskaźnik zysku operacyjnego (przed odliczeniem podatków i odsetek) na poziomie między 8 a 10%.
Prezes koncernu Henri Poupart-Lafarge podkreśla, że związane z ekologią przemiany w sektorze transportu przyspieszają na całym świecie. – Nowy plan jest naszą odpowiedzią na to zjawisko. W tym wyjątkowym kontekście historycznym Alstom zajmuje pozycję wiodącego gracza w branży kolejowej. Oznacza to dla nas wyjątkową odpowiedzialność, którą jesteśmy gotowi podjąć. Koncentrujemy się na tym, by oferować nasze rozwiązania wszędzie tam, gdzie są potrzebne. Mamy jasno określone ambicje, bogate innowacyjne portfolio i zaangażowanych pracowników we wszystkich częściach świata – deklaruje. Alstom zamierza ustanowić nowe standardy w zakresie zrównoważonego charakteru transportu, innowacyjności oraz zyskowności.
Ofensywa na wszystkich rynkach
Nowy plan wpisuje się w przyjętą w roku 2019 strategię „Alstom w Ruchu”. Przy jego opracowywaniu konieczne było jednak wzięcie pod uwagę kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Wyznaczono cztery priorytety. Pierwszym z nich jest wspomniany już wzrost sprzedaży, wyprzedzający tempo całego rynku. 70% sprzedaży całej grupy przypada dziś na rynki: europejski oraz północnoamerykański. Regiony te mają nadal odgrywać kluczową rolę w polityce koncernu: przejęcie Bombardier Transportation dało w nich Alstomowi nowe aktywa, a siła nabywcza działających tam podmiotów ma zostać zwiększona za sprawą pakietów stymulacyjnych, ratujących gospodarkę po kryzysie pandemicznym.
Producent zamierza jednak poświęcić wiele uwagi także rynkom wschodzącym w Afryce, na Bliskim Wschodzie i w Azji, w tym – chińskiemu, na którym działa już 11 spółek
joint venture z udziałem Alstomu. Jak podkreślają przedstawiciele grupy, żaden inny zagraniczny podmiot z branży nie ma w Chinach takich aktywów. Za sektor o największym potencjale wzrostu uznano jednak nie produkcję taboru, ale usługi jego utrzymania oraz dostawę systemów sygnalizacji.
Jeszcze więcej nowych rozwiązań
Drugim filarem mają być inwestycje w badania i rozwój. Pod koniec omawianego okresu roczne wydatki na ten cel mają wynosić 550-600 milionów euro (ok. 3% wartości rocznej sprzedaży). Liczba rozwiązań opatentowanych przez grupę Alstom przekracza dziś 9,5 tysiąca. Producent podkreśla, że dysponuje wysokiej jakości kadrą specjalistów, których kompetencje i doświadczenie pozwalają opracowywać i wdrażać pionierskie rozwiązania na niespotykaną dotąd skalę.
Jako przykład reprezentanci Alstomu wymieniają wodorowe ogniwa paliwowe. Technologia została opracowana wewnątrz koncernu. Od roku 2018
wykorzystujące ją pojazdy Coradia iLint obsługują połączenia w Niemczech. Zamówienia na wodorowe zespoły trakcyjne napływają także z Włoch i Francji. Do roku 2023 Alstom zamierza też opracować prototypy w pełni autonomicznych pojazdów szynowych do ruchu pasażerskiego i towarowego.
Cyfryzacja i odpowiedzialność
Trzeci z wyznaczonych przez zarząd Alstomu priorytetów to cyfryzacja. Ma ona objąć cały łańcuch wartości i dostaw oraz wchodzące w ich skład procesy. Założone cele to lepsze zarządzanie majątkiem, usprawnienie procesu planowania i produkcji, a także dokładniejsze monitorowanie przepływu pieniędzy. W efekcie wskaźnik całościowej produktywności ma wzrosnąć o 10%.
Ostatnią pozycję na liście zajmuje społeczna odpowiedzialność biznesu. Alstom planuje znacznie zmniejszyć energochłonność swoich wyrobów i samego procesu produkcji. Energia dla jego potrzeb ma być pozyskiwana wyłącznie ze źródeł odnawialnych, realizując cele Porozumienia Paryskiego. Założono dalsze zmniejszanie wypadkowości przy pracy oraz zwiększanie liczby zatrudnionych kobiet na wszystkich szczeblach. Do przestrzegania podobnych standardów mają być zobowiązani poddostawcy.