Alstom otrzymał w 2024 roku kontrakt od Królewskiej Komisji miasta Al-Ula w Arabii Saudyjskiej na budowę systemu tramwajowego i dostawę nowatorskich tramwajów. Pojazdy będą obsługiwać najdłuższą na świecie linię bez sieci trakcyjnej. Kontrakt jest wart ponad 500 mln euro. Producent taboru zaprezentował wizualizacje, jak będą wyglądać nowe tramwaje w środku.
Firma Alstom zdobyła w Arabii Saudyjskiej kontrakt na budowę nowej linii tramwajowej na terenie miasta Al-Ula. Linia o długości 22,4 km będzie miała 17 przystanków. Linia połączy pięć głównych dzielnic historycznych AlUla, do których należą obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wśród nich są Stare Miasto AlUla (dzielnica 1), Dadan (dzielnica 2), Jabal Ikmah (dzielnica 3), Nabataean Horizon (dzielnica 4) i Historyczne Miasto Hegra (Dzielnica 5). Co więcej, jak podkreśla Alstom, będzie to najdłuższa na świecie linia w całości pozbawiona sieci trakcyjnej.
Rok po zdobyciu kontraktu, Alstom prezentuje nowe wizualizacje tramwajów dla Arabii Saudyjskiej. Zdecydowano, że projekt pojazdów dla Al-Ula zostanie oparty na tramwajach modelu Citadis, który w tym przypadku oznaczono jako Citadis B, co oznacza, że zasilanie będzie wyłącznie bateryjne. Na szczególną uwagę zasługuje wystrój wnętrz i ich luksusowy charakter – drewniane elementy wykończenia, mosiężne zdobienia czy pokrowce na siedzeniach.
Rolą Alstomu będzie zaprojektowanie systemu tramwajowego pod tzw. klucz, a następnie firma będzie odpowiadała za jego integrację, instalację, testowanie oraz uruchomienie. Do obsługi tej pustynnej sieci tramwajowej Alstom dostarczy 20 w pełni akumulatorowych wozów. W projekt zaangażowanych zostanie dziewięć zakładów produkcyjnych Alstomu we Francji. Montaż końcowy pojazdów będzie odbywał się w La Rochelle.
Alstom dostarczy również system zasilania, sygnalizacji i komunikacji oraz wyposażenie zajezdni. Umowa obejmuje także utrzymanie tramwajów przez dziesięć lat. Do tego celu firma wykorzysta narzędzie HealthHub, umożliwiające ciągłe monitorowanie urządzeń i pojazdów, co ma zapewnić maksymalną dostępność tramwajów. Zespoły serwisowe mają korzystać przy wszelkiego rodzaju remontach z objazdowego warsztatu, co a pozwolić na większą elastyczność i zmniejszenie kosztów. Ukończenie projektu zaplanowano w 2027 roku.
Jak podkreślają saudyjskie media, Królestwo dąży do tego, aby położone w północno-zachodniej części kraju miasto Al-Ula stało się jednym z najważniejszych ośrodków turystycznych w ramach wysiłków Arabii Saudyjskiej na rzecz dywersyfikacji gospodarki i zmniejszenia zależności od ropy naftowej. Jednym z wyzwań stojących przed projektem będzie dostosowanie nowoczesnych technologii do warunków geograficznych i klimatycznych regionu Al-Ula.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.