Alstom podpisał z Królewską Komisją miasta Al-Ula w Arabii Saudyjskiej umowę na budowę systemu tramwajowego i dostawę nowatorskich tramwajów. Pojazdy będą obsługiwać najdłuższą na świecie linię bez sieci trakcyjnej. Kontrakt jest wart ponad 500 mln euro.
Firma Alstom zdobyła w Arabii Saudyjskiej kontrakt na budowę nowej linii tramwajowej na terenie miasta Al-Ula. Linia o długości 22,4 km będzie miała 17 przystanków. Linia połączy pięć głównych dzielnic historycznych AlUla, do których należą obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wśród nich są Stare Miasto AlUla (dzielnica 1), Dadan (dzielnica 2), Jabal Ikmah (dzielnica 3), Nabataean Horizon (dzielnica 4) i Historyczne Miasto Hegra (Dzielnica 5). Co więcej, jak podkreśla Alstom, będzie to najdłuższa na świecie linia w całości pozbawiona sieci trakcyjnej.
Rolą Alstomu będzie zaprojektowanie systemu tramwajowego pod tzw. klucz, a następnie firma będzie odpowiadała za jego integrację, instalację, testowanie oraz uruchomienie. Do obsługi tej pustynnej sieci tramwajowej Alstom dostarczy 20 w pełni akumulatorowych wozów Citadis B. W projekt zaangażowanych zostanie dziewięć zakładów produkcyjnych Alstomu we Francji. Montaż końcowy pojazdów będzie odbywał się w La Rochelle.
Alstom dostarczy również system zasilania, sygnalizacji i komunikacji oraz wyposażenie zajezdni. Umowa obejmuje także utrzymanie tramwajów przez dziesięć lat. Do tego celu firma wykorzysta narzędzie HealthHub, umożliwiające ciągłe monitorowanie urządzeń i pojazdów, co ma zapewnić maksymalną dostępność tramwajów. Zespoły serwisowe mają korzystać przy wszelkiego rodzaju remontach z objazdowego warsztatu, co a pozwolić na większą elastyczność i zmniejszenie kosztów. Ukończenie projektu zaplanowano w 2027 roku.
- To naprawdę wyjątkowy projekt, ponieważ łączy w sobie zrównoważony rozwój, doświadczenia pasażerów i rozkoszowanie się podróżą w regionie pełnym historii i cudów – podkreślił Mohamed Khalil dyrektor saudyjskiego oddziału firmy Alstom. – To znacznie więcej niż tramwaj i jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani przez Komisję Królewską Al.-Ula. Projekt ten zawiera w sobie wiele elementów Wizji 2030 dotyczącej rozwoju Arabii Saudyjskiej, w tym także skoncentrowanie się na kwestiach środowiskowych – dodał.
Jak podkreślają saudyjskie media, Królestwo dąży do tego, aby położone w północno-zachodniej części kraju miasto Al-Ula stało się jednym z najważniejszych ośrodków turystycznych w ramach wysiłków Arabii Saudyjskiej na rzecz dywersyfikacji gospodarki i zmniejszenia zależności od ropy naftowej. Jednym z wyzwań stojących przed projektem będzie dostosowanie nowoczesnych technologii do warunków geograficznych i klimatycznych regionu Al.-Ula.
To nie pierwszy kontrakt Alstomu w regionie. Producent przypomniał, że w 2014 roku odpowiadał za dostawy tramwajów do Dubaju. Był to pierwszy w pełni zintegrowany system tramwajowy na Bliskim Wschodzie. Powstała wówczas pierwsza na świecie linia tramwajowa w pełni pozbawiona sieci trakcyjnej. Natomiast w Arabii Saudyjskiej firma obecna jest już od ponad 70 lat. Alstom uczestniczył m.in. w powstaniu kolei dużych prędkości Haramain pomiędzy Mekką a Medyną oraz budowie metra w Rijadzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.