Dzisiaj (31 maja) władze Alstomu, RATP i regionu Ile-de-France pokazały projekt i plan wnętrza przyszłych składów pociągów metra MP14 na ogumionych kołach. Zgodnie z harmonogramem mają od 2019 r. rozpocząć eksploatację w Ile-de-France.
W 2015 organizator komunikacji RATP podpisał z grupą Alstom kontrakt ramowy na dostawę do 217 pociągów MP14 w okresie 15 lat. Całkowita wartość umowy wyniesie ponad 2 miliardy euro. Pierwsza zatwierdzona część kontraktu, na 35 składów pociągów, jest warta 520 milionów euro i zostanie w 100% sfinansowana przez STIF, która przygotowuje koncepcje, organizuje i finansuje usługi transportu publicznego w Ile-de-France dla mieszkańców regionu. Pociągi będą użytkowane na linii 14 metra obsługiwanej przez RATP w związku z jej rozbudową w kierunku północnymi. Pojazdy te umożliwią zwiększenie przepustowości linii (nowe 8-wagonowe składy zastąpią dotychczasowe pociągi składające się z 6 wagonów). Nowe pociągi metra wejdą do eksploatacji na linii 4, 11 i 14, kiedy ta ostatnia zostanie przedłużona na południe od Grand Paris Express do Orly.
Projekt pociągów metra MP14 cechuje opływowy kształt, charakterystyczny układ świateł oraz dopasowanie wizualne do drzwi peronów na stacjach. Pociągi metra zostały opracowane zgodnie z projektem platform określonym przez STIF dla całego taboru w Ile-de-France, a ich kolorystyka będzie nawiązywać do STIF i RATP. Wnętrza, które zostały rozplanowane tak, żeby zwiększyć komfort pasażerów, opracowano zgodnie z motywem alkowy, aby stworzyć atmosferę, która jest zarówno przyjazna, jak i kameralna. Obszerne przedziały umożliwiają dostęp wszystkim pasażerom dzięki specjalnie wyznaczonym miejscom i siedzeniom o kształcie bumeranga, zwiększając płynność i przepustowość przewozów. Pociągi MP14 są również wyposażone w oświetlenie LED. Oparcia i uchwyty zostały zaprojektowanie zgodnie z normami stabilności i zwiększają poczucie komfortu wewnątrz wagonu. Pociągi będą też wyposażone w ogrzewanie i klimatyzację, monitoring oraz system dynamicznego przekazywania informacji.
Pociągi M14 zapewniają kontrolę nad kosztami przez cały okres eksploatacji. Układ hamulcowy pociągów metra, który jest w 100% elektryczny, odzyskuje energię i oddaje ją z powrotem do sieci w postaci prądu, ograniczając przy tym emisje drobnych cząstek spowodowane przez użytkowanie mechanicznych układów hamulcowych. Układ ten powoduje zmniejszenie zużycia energii przez pociągi oraz zanieczyszczeń powietrza o 20% w stosunku do poprzednich pociągów metra na ogumionych kołach (MP05) oddanych do użytku w sieci.
– Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować te nowoczesne pociągi metra, które stanowią wzór w zakresie zrównoważonej mobilności i które z pewnością zostaną docenione przez paryżan z uwagi na oferowany przez nie poziom komfortu i niezawodność. Cały francuski przemysł kolejowy połączył siły, żeby utworzyć konkurencyjny i innowacyjny produkt o wysokim standardzie wydajności, który w pełni zadowoli mieszkańców Ile-de-France oraz, jak mamy nadzieję, znajdzie dalszą akceptację w postaci kolejnych zamówień – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny grupy Alstom.
W projekcie będzie brać udział większość z dwunastu zakładów grupy Alstom we Francji. Zakład w Valenciennes zajmie się badaniami, integracją, walidacją i testami, le Creusot wózkami, Ornans silnikami, Villeurbanne elektroniką pokładową, Tarbes trakcją, Reichshoffen badaniami zderzeniowymi a Saint-Ouen projektowaniem. Projekt pozwoli utrzymać ponad 2000 miejsc pracy we Francji zarówno w grupie Alstom, jak i u jej dostawców.
– Moim celem jest przeprowadzenie rewolucji transportowej poprzez odnowienie do 2021 roku 700 składów pociągów, w tym RER. Nie zapomniałam o metrze. Dzięki projektowi MP14 za kwotę powyżej 2 miliardów euro może zostać wymienionych ponad 200 składów pociągów. Jest to niemal jedna trzecia wszystkich pociągów metra w Ile de France. Mieszkańcy Ile de France będą mieli okazję docenić jakość tych nowych pociągów, w szczególności w roku 2019 na linii 14, a następnie na przedłużeniu linii 11, która jest obecnie obsługiwana przez pociągi zaprojektowane niemal 60 lat temu – dodała Valérie Pécresse, przewodnicząca Rady Regionalnej Ile-de-France oraz Rady STIF.
– Wprowadzenie MP14 symbolizuje przyspieszoną modernizację sieci RATP, dzięki której będziemy mogli zaoferować naszym klientom większy komfort i szerszą gamę usług – uważa Elisabeth Borne, dyrektor generalna RATP. – Te nowe wydajne energetycznie i wyposażone w oświetlenie LED pociągi odzwierciedlają priorytet nadany zrównoważonym miastom przez RATP. W każdym wagonie MP14 znajdzie się sześć miejsc dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, jak również miejsce na wózek inwalidzki w na końcu każdego wagonu. Nowe składy pociągów na linii 14 będą utrzymywane przez RATP w nowym zakładzie utrzymania i stacji składowania w Saint-Ouen – wskazuje Borne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.