Alstom zdobył duży kontrakt na dostawę do 374 pociągów do obsługi metra w Hamburgu, określanego jako Hamburger Hochbahn. Całkowita wartość zamówienia wynosi 2,8 miliarda euro. W pierwszej fazie zamówiono 48 w pełni zautomatyzowanych składów, które wykorzystane zostaną do obsługi budowanej właśnie linii U5.
Umowa ramowa obejmuje 254 pociągi ze sterowaniem częściowo zautomatyzowanym i 120 w pełni zautomatyzowanym. Obydwa typy pojazdów będą składały się z czterech członów, co oznacza, że łącznie mogą zostać zamówione 1496 wagonów.
Podstawowa część zamówienia obejmuje na razie dostawę 48 składów czteroczłonowych. Pojazdy mają być dostosowane do jazdy w pełni autonomicznej bez maszynisty. Mają one obsługiwać nową trasę metra U5, której otwarcie ma nastąpić w 2029 r. Poza taborem, Alstom dostarczy również niezbędny do obsługi składów system kontroli i system bezpieczeństwa. Wartość zamówienia podstawowego wyniosła 670 mln euro.
Pierwszy udostępniony mieszkańcom odcinek linii U5 będzie liczył na razie jedynie 5 stacji. Długość linii będzie wynosić w tym etapie 5,8 km. W szczycie składy mają jeździć z odstępem pomiędzy kolejnym pociągiem co 90 sekund. Zadaniem Alstomu docelowo będzie wyposażenie całej 25-kilometrowej linii w systemy do w pełni automatycznej jazdy. Linia U5 będzie liczyła bowiem 23 stacje. Budowa tej trasy to ogromne przedsięwzięcie dla Hamburga i jedna z największych modernizacji miejskiej sieci metra – jednej z najstarszych w Europie , bo otwartej w 1912 roku. Linia U5 połączy Bramfeld w północnym Hamburgu z kompleksem stadionowym Volkspark w Stellingen. Trasa będzie przebiegać przez centrum miasta i obok szpitala uniwersyteckiego. Hamburger Hochbahn szacuje, że po pełnym uruchomieniu linii będzie z niej korzystać około 270 tys. pasażerów dziennie.
– Dzięki nowym pojazdom unowocześniamy naszą flotę i tworzymy warunki do całkowicie automatycznej obsługi linii U5 – mówi Robert Henrich, prezes Hamburger Hochbahn. – Nowy DT6 zaoferuje klientom zupełnie nowe doświadczenia – począwszy od wystroju wnętrza, przestronności i jasności, aż po nowoczesne systemy informacyjne – dodaje.
Produkcja składów DT6 nowej generacji ma odbywać się bezpośrednio w Niemczech w fabryce Alstomu w Salzgitter. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2026 r., a dostawy powinny rozpocząć się od początku 2028 roku. Nowe pociągi, w porównaniu do poprzedniej generacji, mają być minimalnie szersze – 2,73 metra zamiast 2,6 metra. Długość składów wyniesie 40 metrów, jednak zamiast składać się z trzech członów, będą czteroczłonowe. Ma to pozwolić uzyskać lepsze parametry w nacisku na pojedynczą oś poniżej 10 ton. Podobnie jak DT5, pojazdy DT6 będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jednak dzięki krótszym długościom członów pojazdy DT6 będą mogły zbliżyć się jeszcze bardziej do zakrzywionych peronów, a tym samym zwiększyć dostępność. Pojazdy DT6 będą mogły jeździć samodzielnie (40 metrów) lub w trakcji wielokrotnej jako składy 80- lub 120-metrowe. Pociągi w trakcji potrójnej będą mogły więc zabrać na pokład nieco poniżej 900 pasażerów, jako że w pojazdach nie ma kabin maszynisty.
Nowe pociągi DT6 zastąpią ponadto składy DT4, również wyprodukowane przez Alstom, które w dalszym ciągu używane są jeszcze przez Hamburger Hochbahn.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.