Alstom zaprezentował pociąg metra zaprojektowany dla Île-de-France Mobilités. Tak będą wyglądać autonomiczne pociągi, przeznaczone do obsługi linii 15,16 i 17 metra Grand Paris Express.
Na trasę linii 15, 16 i 17 metra Grand Paris Expres wyjadą najnowsze, bezzałogowe, automatyczne pociągi metra. Ich projekt powstał w oparciu o rozwiązania zastosowane w popularnym pociągu Metropolis (znanym m. in. z Warszawy). Ma to zagwarantować wysoki poziom dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa. Szerokość wagonów określono na aż 2,8 m, co przełoży się na pojemność około 500 osób (w wariancie 3-wagonowym) lub około 1000 osób w wersji 6-wagonowej. Prędkość operacyjna pociągów będzie wynosić od 55 do 65 km/h, a prędkość maksymalna – do 110 km/h. W składach nie będzie maszynisty - będą prowadzony w trybie w pełni autonomicznym.
Z panoramiczną szybą z przodu
Projekt jest efektem współpracy Île-de-France Mobilités, Société du Grand Paris, głównego wykonawcy Systra i agencji projektowej RCP Design Global z Alstom Design&Styling, które stworzyło projekt wnętrza. Producent podkreśla swobodę poruszania się po otwartej przestrzeni pociągu i dostępność różnorodnych uchwytów . Na czole pociągu utworzono specjalną strefę komfortu, w której zapewniono pasażerom panoramiczny widok, dzięki szerokiej przedniej szybie i siedzeniom umiejscowionym po obu stronach wagonu.
Jak podkreśla producent, siedzenia zostały wyposażone w wysokie oparcia i oddzielające podłokietniki, a między nimi przewidziano dużą przestrzeń na nogi. Siedzenia zostały zamontowane w układzie poprzecznym (siedziska pojedyncze i pary siedzisk naprzeciwko siebie), jak również w układzie wzdłużnym (w stylu ławek). Wygodniejsze stanie się także podróżowanie na stojąco - dzięki zastosowaniu podpór mięśni kulszowo-goleniowych z tyłu foteli i w strefach mieszanych, ergonomicznych uchwytów oraz możliwości zastosowania ciągów komunikacyjnych jako dodatkowej przestrzeni podróży.
- Od chwili podpisania kontraktu na tabor minęły dwa lata. Jesteśmy dumni mogąc zaprezentować wraz z naszymi partnerami – Île-de-France Mobilités i Société du Grand Paris – projekt przyszłego pociągu metra. Etap ten jest zwieńczeniem dwóch lat naszych prac inżynierskich. Zaprojektowaliśmy, a teraz wyprodukujemy najnowocześniejsze, oparte na najnowszych technologiach metro, które będzie zapewniało nie tylko wysoką wydajność przejazdów, ale także wyniesie komfort pasażerów na zupełnie nowy poziom – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny Alstom cytowany w komunikacie.
Linia ekranów wzdłuż całego pociągu
W każdym pociągu znalazły się dwie strefy dla osób na wózkach inwalidzkich, przewidziano również miejsca dla pasażerów z dziećmi w wózkach oraz dla osób podróżujących z dużym bagażem. Wydzielono również dużą liczbę miejsc uprzywilejowanych, które można rozpoznać po ich charakterystycznym kolorze. W każdym wagonie przewidziano także wygodne przestrzenie do użytku mieszanego.
We wnętrzach których zastosowano wyraziste kształty i użyto jasnych kolorów oraz zainstalowano oświetlenie jak najbardziej zbliżone do światła naturalnego. - Inteligentny system zmienia natężenie oświetlenia w zależności od pory dnia, dostosowując się do biorytmu pasażerów, co wpływa korzystnie na ich samopoczucie. Dla zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, wejście do pociągu jest dodatkowo oświetlone jednocześnie od strony peronu i na progu wagonów. Dodatkowo, poczucie bezpieczeństwa zwiększa oświetlenie wolnych przestrzeni, w tym miejsc pod siedzeniami - podaje producent.
Stały dostęp do informacji zapewniają pasażerom ekrany umieszczone w jednej linii wzdłuż całego pociągu. Dostępne będą również gniazda USB, w których pasażerowi mogą naładować telefon lub inny sprzęt elektroniczny.
Alstom podkreśla, że szczególną uwagę zwrócono także na optymalizację utrzymania nowego metra, co pozwoli na znaczną redukcję kosztów przez cały okres jego użytkowania. Pokładowy system diagnostyczny będzie przekazywał informacje o stanie technicznym wyposażenia pociągu i zapewni personelowi zajmującemu się konserwacją pełny wgląd w stan taboru, ułatwiając tym samym planowanie napraw.
Dzięki zastosowaniu szeregu innowacyjnych rozwiązań, nowe pociągi mają być bardziej przyjazne dla środowiska. Zmniejszyć zużycie energii elektrycznej pomogą m.in. oświetlenie LED, w pełni elektryczny hamulec zasadniczy i system odzyskiwania energii wytwarzanej podczas hamowania. Zastosowanie elektrycznych układów hamowania ograniczy także emisję cząstek stałych z układu hamulcowego. Tabor będzie w ponad 98% nadawał się do recyklingu.