W brazylijskim Belo Horizonte za trzy lata zacznie działać nowy system sygnalizacji i sterowania ruchem pociągów metra. Innowacyjne, pozwalające na częściową automatyzację ruchu urządzenia zostaną dostarczone przez Alstom. Częścią kontraktu będzie też modernizacja taboru i zaplecza.
W nowy system sygnalizacyjny ma zostać wyposażony zarówno czynny już odcinek pierwszej linii metra, jak i jego przedłużenie oraz budowana od podstaw linia 2. Sterowanie ruchem na obydwu liniach ma odbywać się z centrum kontroli operacyjnej, do którego sprzęt i oprogramowanie również dostarczy w całości Alstom. Kontrakt obejmuje także instalację 48 kompletów urządzeń pokładowych w 24 nowo zamówionych składach, a także przystosowanie obecnie kursującego na linii 1 taboru do współpracy z nowym systemem. Wykonawca zmodernizuje ponadto zaplecze techniczne metra w dzielnicy São Gabriel.
Zamówione przez operatora miejskiej kolei podziemnej, Metrô BH, rozwiązania mają poprawić zarówno przepustowość linii, jak i bezpieczeństwo. Umożliwią też częściową automatyzację prowadzenia pociągów. Jedną z funkcji opracowanego przez Alstom systemu, znanego pod nazwą Automatic Train Operation (ATO), będzie automatyczne zatrzymywanie składów w wyznaczonych miejscach na stacjach. Zautomatyzowane zostanie również otwieranie i zamykanie drzwi w domyślnie ustawionych interwałach.
Według prezesa oddziału Alstomu w Brazylii oraz dyrektora generalnego koncernu na Amerykę Łacińską Michela Boccaccio realizacja przedsięwzięcia wyznaczy początek kolejnego etapu transformacji mobilności miejskiej. – Dzięki wdrożeniu technologii na najwyższym światowym poziomie definiujemy na nowo standardy – twierdzi przedstawiciel wykonawcy. Jak podkreśla, system będzie miał charakter pionierski w skali światowej.
Linia 1 liczy obecnie 28,1 km długości. W planach jest wydłużenie jej o kolejnych 1,6 km. Nowy system sterowania na całych 29,7 km ma zacząć działać w roku 2026. Rok później powinno zakończyć się jego wdrażanie na 10,5-kilometrowej linii 2, również przewidzianej do przedłużenia. Według szacunków z obu linii będzie wtedy korzystało dziennie ponad 260 tysięcy pasażerów.
Z europejskiego punktu widzenia ciekawy może się wydawać fakt, że obecny operator metra jest firmą prywatną. Metrô BH to spółka należąca do potentata na brazylijskim rynku transportu zbiorowego – grupy Comporte, która w grudniu ubiegłego roku wylicytowała koncesję na obsługę kolei podziemnej w Belo Horizonte przez 30 lat. Modernizacja i rozbudowa jej infrastruktury jest częścią zobowiązań zawartych w umowie z władzami metropolii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.