Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ambitne plany rozwoju komunikacji zbiorowej w Toruniu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ambitne plany rozwoju komunikacji zbiorowej w Toruniu
fot. WU
Władze samorządowe w Toruniu są świadome wagi i złożoności obecnych problemów systemowych, dotyczących lokalnej sieci transportowej oraz systemu transportu zbiorowego na terenie miasta. Opracowany przez specjalistę z Pracowni Projektowej Biura Inżynierii Transportu i przedstawiony niedawno mieszkańcom plan transportowy zakłada ambitną wizję przemian, wspartych rzecz jasna rozległymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi.

Główne założenia polityki transportowej

Jednym z podstawowych determinantów (celów działania), ustalonych w roku 2010 przez „Strategię Rozwoju Miasta Torunia do r. 2020”, jest poprawa warunków komunikacyjnych w układzie przestrzennym miasta. Cel ten – jak wykazano – winien być realizowany m.in. poprzez poprawę funkcjonalności lokalnego transportu zbiorowego ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji tramwajowej.

Z kolei w „Zintegrowanym Planie Rozwoju Transportu Publicznego w Toruniu na lata 2009-2015” uwypuklone zostały priorytety związane z rozwojem transportu miejskiego, tj.:
  • skrócenie czasów przejazdów pojazdami komunikacji zbiorowej,
  • zapewnienie lepszej dostępności do publicznych usług przewozowych (w ujęciu systemowym)
  • poprawa wizerunku transportu publicznego w oczach mieszkańców
  • poprawa efektywności funkcjonowania systemu miejskiej komunikacji zbiorowej (poprzez zwiększenie udziału komunikacji tramwajowej w przewozach transportu publicznego);
Powyższe założenia stanowiły punkt wyjścia dla określenia fundamentalnego celu powstałego projektu planu transportowego Torunia (na lata 2013-2025), za jaki uznano "zapewnienie funkcjonowania transportu zbiorowego według zasad zrównoważonego rozwoju transportu, którego głównym przejawem jest dążenie do zapewnienia udziału transportu zbiorowego w przewozach mieszkańców Torunia, na poziomie nie mniejszym niż 30% oraz rozwój, w tym unowocześnianie sieci tramwajowej".

Tramwaje dojadą na Bielany

Aktualnie realizowane są dwie kluczowe inwestycje w zakresie rozbudowy sieci komunikacji szynowej w mieście. Pierwsza z nich to budowa linii tramwajowej na Bielany, której uruchomienie przewidywane jest na czerwiec 2014 r. Od wiosny bieżącego roku prowadzone są zakrojone prace budowlane w rejonie ulicy Sienkiewicza oraz miasteczka studenckiego UMK (ul. Gagarina). Ponadto w Alei Solidarności trwa budowa węzła przesiadkowego, integrującego miejską komunikację zbiorową w samym cetrum Torunia. Wschodni pas ulicy będzie wydzielony dla autobusów i tramwajów. Staną tam nowe wiaty przystankowe, ławki, biletomaty oraz elektroniczne tablice, wyświetlające informacje dotyczące rzeczywistego czasu przyjazdu składów. Na zachodnim pasie pozostanie natomiast jednokierunkowa jezdnia dla aut.

Nowa linia tramwajowa do UMK poprowadzona zostanie od skrzyżowania ul. Bema z Sienkiewicza przez ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli Bielany przy Szosie Okrężnej), a w zakres przedsięwzięcia wchodzi m.in.:
1) Wybudowanie ponad 1907 m nowej trasy dwutorowej pomiędzy Bielanami i ul. Bema z tego 75% po wydzielonym torowisku tzw. zielony tor.
2) Budowa 5 przystanków – Okrężna, Rektorat UMK, Akademiki, Od Nowa, Fałata.
3) Przebudowa istniejącego przystanku Sienkiewicza zlokalizowanego na ul. Bema.
4) Budowa asfaltowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Gagarina po południowej stronie.
5) Modernizacja podstacji trakcyjnej w ul. Broniewskiego wraz z przełączeniem trakcji do ul. Gagarina.
6) Budowa 2 nowych sygnalizacji świetlnych (skrzyżowanie Bema/Broniewskiego /Sienkiewicza; Sienkiewicza/Gagarina) oraz 4 na wjazdach wzdłuż ul. Gagarina.

Mając na uwadze zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej po uruchomieniu linii na Osiedle Bielany, przewidziana jest również gruntowna przebudowa pętli Olimpijska (znajdującej się na przeciwległym, wschodnim skraju miasta w rejonie Osiedla Na Skarpie). W ramach tego zadania powstaną 3 postojowe tory tramwajowe na specjalnie wydzielonym w tym celu ogrodzonym terenie wewnątrz pętli. Co istotne, układ projektowanych torów ma zapewnić wjazd i wyjazd z torów postojowych bez konieczności zmiany kierunku ruchu pojazdów.

Nowe linie tramwajowe – ciąg dalszy nastąpi?

Ambitne plany rozwoju komunikacji szynowej w Toruniu nie kończą się jednakże na zamiarze sprawniejszego skomunikowania Osiedla Na Skarpie oraz centrum miasta z miasteczkiem studenckim UMK. Dwa tygodnie temu podpisana została umowa na przebudowę pętli tramwajowej Motoarena, która zgodnie z zawartym kontraktem ma się zakończyć do końca września 2015 r. Do roku 2035 poważnie rozważana jest natomiast realizacja kolejnych (niżej wyszczególnionych) inwestycji w zakresie rozbudowy sieci tramwajowej:
  • Trasa Tramwajowa do Osiedla Jar (w północnej części miasta). 
  • Trasa Tramwajowa do Portu Drzewnego wzdłuż Centrum Handlowego. (poprzez przedłużenie trasy tramwajowej, kończącej się obecnie na pętli Motoarena)
  • Trasa tramwajowa w obszarze Rubinkowa od ul. Skłodowskiej Curie do Olimpijskiej. 
  • Skrosowanie trasą tramwajową w obszarze Rubinkowa linii nr 1 i linii nr 2. 
  • Budowa linii tramwajowej do Dworca PKP Toruń Główny (przez most drogowy im. J. Piłsudskiego)
Dodatkowo efektywność funkcjonowania systematycznie rozwijanej sieci komunikacji tramwajowej ulegnie generalnej poprawie poprzez realizację projektu, którego istotę stanowi system zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. Zadaniem objęto przeprogramowanie, przebudowę i budowę nowych sygnalizacji świetlnych oraz modernizację i budowę nowych przystanków tramwajowych. Jednocześnie zarówno modernizowane, jak i nowo powstałe elementy infrastruktury punktowej są dostosowywane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Działania z zakresu zarządzania ruchem drogowym składają się zatem z kilku kluczowych elementów, których wspólnym celem jest zapewnienie priorytetu dla tramwaju, poprawa dostępności komunikacji szynowej, zapewnienie bezpieczeństwa drogowego, a także skrócenie czasu jazdy w wektorze wschód - zachód na odcinku między śródmieściem i osiedlami mieszkaniowymi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5