W stolicy Holandii na sześć tygodni od 6:00 do 23:00 nie będzie można przemierzać samochodem Weesperstraat, głównej ulicy miasta, na krótkim odcinku między ulicami Nieuwe Herengracht i Nieuwe Keizersgracht. Eksperyment ma na celu zbadanie, jak tego rodzaju ograniczenia wpłyną na bezpieczeństwo w mieście, dynamikę ruchu samochodowego, jakość powietrza i emisję hałasu. Kluczowe będzie także poddanie diagnozie percepcji tych zmian wśród mieszkańców.
Ograniczenia weszły w życie 12 czerwca i będą obowiązywać do 23 lipca. Ambitny eksperyment może stanowić krok milowy w stronę ograniczenia ruchu samochodowego w dużych miastach w Europie. Oprócz zamknięcia wspomnianego odcinka Weesperstraat zakłada on także zamknięcie trzech okolicznych ulic, Anne Frankstraat, Hoogte Kadijk i Kattenburgergracht. Jednocześnie wciąż do ulicy będą miały dostęp służby porządku publicznego, czy ratownictwa i ochrony ludności.
Choć zakaz ruchu samochodowego dotyczy bardzo krótkiego odcinka ulicy o długości na poziomie 100-150 metrów, należy spodziewać się, że jego wprowadzenie wpłynie na zmiany w ruchu samochodowym na całej długości ulicy, ponieważ na okres wspomnianych sześciu tygodni przestanie być ona spójnym ciągiem komunikacyjnym. Władze miasta spodziewają się zatem wzmożonych utrudnień przez pierwsze dwa tygodnie obowiązywania ograniczenia i wydłużenia czasów przejazdu samochodem. Stosowne ostrzeżenie dla kierowców będzie przekazywane na wyświetlaczach na autostradzie A10, która przebiega relatywnie blisko ścisłego centrum Amsterdamu, tworząc ring wokół tegoż centrum i dużych dzielnic do niego przyległych.
Tymczasem w Amsterdamie - główna ulica w centrum miasta zostaje w ramach eksperymentu zamknięta dla aut na ponad miesiąc. Ograniczenie będzie obowiązywało od 6 rano do 23.
Celem jest zbadanie, jak wpłynie to na jakość życia mieszkańców, bezpieczeństwo w mieście oraz ruch.
Wprowadzone zmiany wzbudzają duże kontrowersje wśród części mieszkańców i przedsiębiorców, np. taksówkarzy, mimo że zapowiadano je od wielu lat. Wynika to zarówno z naturalnej obawy przed utrudnieniami, jak również z faktu, iż równolegle zamknięto ulicę Stadhouderskade, również w ścisłym centrum miasta. Władze Amsterdamu są jednak zdeterminowane, aby wprowadzić zmiany choćby w formie pilotażu i wypracować nowe rozwiązania, ponieważ wszelkie prognozy wskazują obecnie na ryzyko wzrostu ruchu samochodowego o 40% w perspektywie kolejnych 25 lat, jeżeli nie zmieni się model funkcjonowania miasta. Do tej pory na Weesperstraat od rana do wieczora przejeżdżało aż 1500 pojazdów na godzinę. Raport z analizą rezultatów eksperymentu ma zostać przedstawiony jeszcze w tym roku, w listopadzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.