Warszawa podpisała z firmą Astaldi, budującą wschodni-północny odcinek II linii metra, aneksy zwiększające wynagrodzenie dla wykonawcy. Jest to związane z zabezpieczeniem budynku Strzelecka 46 przy powstającej stacji C16 Szwedzka.
Już od niemal roku trwają prace na Pradze i Targówku związane z budową wschodniego-północnego odcinka II linii metra do stacji C18 Trocka. Roboty realizuje firma Astaldi. Umowę o wartości 867,3 mln zł
podpisano 11 marca 2016 r., a prace ruszyły na przełomie kwietnia i maja.
Od zawarcia umowy podpisano już cztery aneksy. Dwa z nich nie wywołują skutków finansowych. Jeden z nich dotyczy przekazania harmonogramu rzeczowo-finansowego, co wypełnia postanowienia kontraktowe. Drugi natomiast poświęcony był omyłce.
Pozostałe aneksy zwiększają już wartość wynagrodzenia dla Astaldi. Pierwszy z nich (nr 2), zawarty jeszcze w październiku 2016 r., związany jest z pracami interwencyjnymi dotyczącymi zabezpieczenia budynku przy ul. Strzeleckiej 46 w związku z budową II linii metra. Zadanie obejmowało wykwaterowanie na dwa miesiące mieszkańców i zapewnienie im lokali zastępczych, zabezpieczenie budynku przed dostępem dla osób postronnych wraz z umieszczeniem przed wejściem zawiadomienia o stanie zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz o zakazie jego użytkowania, a także opracowanie w zakresie niezbędnym do wykonania przed wznowieniem budowy stacji metra C16 Szwedzka dokumentacji technicznej wzmocnienia konstrukcji budynku. Wykonawca otrzymał za to wynagrodzenie w wysokości ponad 662 tys. zł.
Drugi aneks (nr 4), zawarty 1 marca 2017 r., jest już droższy. Dotyczy on również zabezpieczenia budynku przy ul. Strzeleckiej 46. Zakres prac obejmuje wzmocnienie konstrukcji budynku, wzmocnienie gruntu, zwiększenie zakresu monitoringu. Całkowita wartość zamówienia przekracza 4,3 mln zł.
Jak informuje Metro, które podsumowało luty na budowie nowych stacji, kontynuowane są prace prowadzone przy wzmocnieniu budynku przy ul. Strzeleckiej 46 (montaż konstrukcji stalowej, wzmacnianie nadproży okiennych, zszycia pęknięć budynku, wzmocnienie ław fundamentowych). Jednocześnie na stacji Szwedzka, której budowa jest najmniej zaawansowana na odcinku wschodnim-północnym, zakończono prace związane z wykonaniem ścian szczelinowych i wykonano 40% stropu górnego.