Bez dróg, bez samochodów, bez emisji dwutlenku węgla do atmosfery – tak, według wizjonerów z saudyjskiej grupy biznesowej NEOM, ma wyglądać miasto przyszłości. Rozpoczęcie budowy zapowiedziano na bieżący rok. Pieniądze na ten cel mają pochodzić z saudyjskiego Funduszu Inwestycji Publicznych oraz ze środków krajowych i zagranicznych inwestorów prywatnych.
Miasto znane pod roboczą nazwą The Line („Linia”) ma mieć strukturę linearną i liczyć około miliona mieszkańców. Będzie ono podzielone na cztery dzielnice-odcinki: „Wybrzeże”, „Pustynia przybrzeżna”, „Góry” i „Dolina Górska”. Mimo bardzo dużej rozciągłości (ok. 170 kilometrów między wybrzeżem Morza Czerwonego a górzystym północnym zachodem kraju) wszystkie obiekty niezbędne do zaspokajania podstawowych potrzeb mają być dostępne w odległości 5 minut dojścia pieszego od każdego domu.
Dalsze podróże mają być realizowane wyłącznie za pomocą superszybkiej kolei podziemnej oraz pojazdów autonomicznych. Podróż z jednego krańca miasta na drugi miałaby trwać nie dłużej niż 20 minut, co oznacza prędkość handlową (z uwzględnieniem postojów) ok. 500 km/h. Technologie pozwalające na rozwinięcie koniecznej prędkości technicznej nie są dziś w użyciu nigdzie na świecie.
Miasto zaprojektowano w oparciu o filozofię harmonijnego współistnienia ludzi z przyrodą. Przestrzeń publiczna ma być wypełniona zielenią. Wszystkie budynki mieszkalne i obiekty użyteczności publicznej będą zasilane wyłącznie energią pochodzącą z „czystych” źródeł. Wpisuje się to w deklarowane cele grupy NEOM, która zamierza doprowadzić do uniezależnienia się saudyjskiej gospodarki od wydobycia ropy naftowej. „The Line” ma być ośrodkiem wolnym od zanieczyszczeń powietrza, korków ulicznych oraz przerostu infrastruktury drogowej.
Cytowany w komunikatach prasowych saudyjski następca tronu Mohammed bin Salman, przewodniczący zarządu NEOM, zwraca uwagę na wyzwania cywilizacyjne, na które odpowiedzią ma być koncepcja miasta linearnego. – Do roku 2050 miliard ludzi utraci swoje domy z powodu rosnących emisji dwutlenku węgla i podnoszenia się poziomu wód. 90% ludności świata oddycha dziś zanieczyszczonym powietrzem. Dlaczego mamy poświęcać środowisko naturalne dla rozwoju? Dlaczego 7 milionów ludzi rocznie musi umierać z powodu zanieczyszczeń? Dlaczego milion ludzi musi ginąć każdego roku w wypadkach drogowych? I dlaczego godzimy się tracić całe lata życia na dojazdy? Z tych właśnie powodów potrzebujemy transformacji miast konwencjonalnych w futurystyczne – przekonuje książę.
Nowy ośrodek ma przynosić korzyści nie tylko ekologiczne, ale także biznesowe. Pomysłodawcy szacują, że powstałoby w nim ok. 380 tysięcy nowych miejsc pracy, a zyski budżetu państwa do 2030 r. wyniosłyby 48 miliardów dolarów.
Budowa „The Line” ma rozpocząć się w pierwszym kwartale bieżącego roku. Inwestorzy nie wskazują daty jej zakończenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.