W zeszłym tygodniu spółka Rafako poinformowała o rozpoczęciu procedury sprzedaży swojej części autobusowej Agencji Rozwoju Przemysłu. Całość transakcji ma się zakończyć 30 czerwca tego roku.
16 stycznia Rafako poinformowało o porozumieniu z ARP, „które określa zasady współpracy mającej doprowadzić do sprzedaży wydzielonej części przedsiębiorstwa lub udziałów w kapitale zakładowym spółki celowej RAFAKO E-Bus”. Więcej informacji znalazło się w komunikacie giełdowym spółki. Wynika z niego, że Rafako musi przygotować biznesplan i wycenę, które będą podstawą transakcji sprzedaży ARP części autobusowej raciborskiej firmy.
Zakład autobusowy, który mieści się w Solcu Kujawskim i zajmuje się produkcją i sprzedażą autobusów elektrycznych, zostanie przejęty przez ARP pod nazwą RAFAKO E-Bus.
Przejęcie nie jest zaskakujące o tyle, że oba podmioty już ze sobą współpracują. Wspólnie wystartowały w rządowym konkursie na projekt i wdrożenie nowego autobusu elektrycznego, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Rafako to firma z branży energetycznej i paliwowej, która zajmuje się produkcją bloków energetycznych, kotłów i filtrów przemysłowych. Branżą autobusową zainteresowała się kilka lat temu. W zeszłym roku przedstawiła swój pierwszy model autobusu elektrycznego, który jeszcze nie znalazł nabywców, ale jest już testowany w kilku miastach w Polsce.
Agencja Rozwoju Przemysłu to z kolei państwowa instytucja, która ma na celu wspieranie przedsiębiorstw w restrukturyzacji, często sprowadza się to do wykupowania udziałów firm perspektywicznych lub w kłopotach. ARP jest więc większościowym udziałowcem lub istotnym m.in. producenta taboru Cegielski–FPS, Polskich Linii Oceanicznych, kopalni soli w Kłodawie, czy producenta gier komputerowych ARP Games.
Rafako stałoby się kolejnym producentem autobusów w państwowych rękach. Przypomnijmy, że poprzez spółki z branży zbrojeniowej, pod państwową kontrolą jest sanocki Autosan.