Arriva zamknie swój jedyny oddział w Wielkopolsce – w niespełna dwudziestotysięcznych Obornikach. Spółka nie będzie już obsługiwać przewozów gminnych i nie zamierza świadczyć tam usług w innym zakresie. Wciąż działać będą więc jedynie zakłady regionalne w Toruniu, Chełmnie i Tczewie.
Międzynarodowy koncern Arriva w ostatnim czasie zlikwidował szereg swoich oddziałów autobusowych w Polsce. Przewoźnik wycofał się m.in. z obsługi Podkarpacia, zamykając powstałe na bazie dawnych PKS-ów zakłady w Sanoku, Gorlicach czy Sędziszowie Małopolskim. Wraz z końcem 2020 r.
działalności przewozowej zaprzestał natomiast oddział w Kołobrzegu. Po ostatnich cięciach Arriva utrzymywała swoje placówki regionalne już tylko w czterech miastach: Toruniu, Chełmnie, Tczewie i Obornikach.
Nie będzie przewozów zleconych, nie będzie oddziału Ostatni z wymienionych oddziałów obsługuje przede wszystkim komunikację gminną zamawianą przez lokalny samorząd i opłacaną z jego kasy. Niedawno ogłoszony został
przetarg na przewozy komunalne na kolejne osiem lat. Złożona w nim oferta Arrivy była znacznie droższa niż najtańszych oferentów i zgodnie z przewidywaniami nie została wybrana przez zamawiającego. Teraz przewoźnik potwierdziłł, że oznacza to likwidację tamtejszej bazy.
Firma nie będzie więc prowadzić w Wielkopolsce działalności np. na zasadach komercyjnych przewozów otwartych czy zleconego transportu pracowników. – Nasza operacja w Obornikach nie będzie kontynuowana – mówi Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy spółki Arriva Bus Transport i grupy Arriva w Polsce. Zapewnia jednocześnie, że aktualnie nie ma planów zamknięcia żadnego z pozostałych oddziałów regionalnych.
Wciąż mniej pasażerów z powodu pandemii – Obecnie koncentrujemy się na realizowaniu połączeń w czasie nadal zmniejszonej liczby pasażerów. Przygotowujemy się też do zapowiedzianego znoszenia obostrzeń w funkcjonowaniu szkół oraz gospodarki – opisuje nasza rozmówczyni. Nie wskazała ona przy tym żadnych ewentualnych pól rozszerzenia działalności na kolejne regiony.
Spółka Arriva Bus Transport Polska powstała w wyniku przekształceń własnościowych dawnej Veolii, która z kolei była kontynuatorem działalności grupy Connex. Historia przewoźnika w Polsce sięga więc roku 1998. Wówczas oraz w latach późniejszych wykupił on szereg przedsiębiorstw komunikacji regionalnej, m.in. PKS-y Łańcut, Kędzierzyn-Koźle, Brzozów, Mielec, Prudnik, Bielsk Podlaski czy Kętrzyn. Przez lata Veolia, a potem Arriva była jedną z najsilniejszych grup segmentu autobusowej komunikacji regionalnej w kraju.