Zarząd Spółki Arriva Bus Transport Polska poinformował o zakończeniu autobusowej działalności przewozowej w sześciu lokalizacjach. Bez komunikacji lokalnej i regionalnej pozostaną Węgorzewo, Kętrzyn, Bielsk Podlaski, Sędziszów Małopolski, Prudnik i Kędzierzyn-Koźle.
Jak wyjaśnia Arriva, rosnące ceny paliwa i ubezpieczeń pojazdów, spadek liczby pasażerów, nieuczciwa konkurencja, presja płacowa oraz brak uregulowań prawnych, powodują, że wspomniane oddziały nie są w stanie prowadzić rentownej działalności. Taka sytuacja nie pozwala na pokrycie kosztów prowadzenia działalności operacyjnej, ani koniecznych inwestycji. Nie pomagają przy tym działania restrukturyzacyjne, jak reorganizacja siatki połączeń, oszczędności na kosztach, optymalizacja wykorzystania majątku. Oddziały, jak przekonuje przewoźnik, nadal przynoszą duże straty, które pogłębiają się z roku na rok.
Zdaniem Arrivy konieczne dla zapewniania rentownej realizacji przewozów w regionach zmiany systemowe i prawne nie zostały wprowadzone. Potrzebne regulacje miały być wdrożone w procedowanej od kilkunastu miesięcy nowelizacji Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010 rok, zostały one jednak po raz kolejny odłożone w czasie.
Mając na uwadze także te okoliczności oraz fakt, że przewozy realizowane są bez udziału środków publicznych, a całkowite ryzyko finansowe ich wykonywania leży po stronie przewoźnika, spółka nie jest w stanie długotrwale finansować nierentownej działalności i ponosić dalszych strat. – Podjeliśmy szereg kompleksowych działań mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków zakończenia przewozów dla pracowników – mówi Marcin Polewicz, członek zarządu ds. operacyjnych Arrivy. Przewoźnik zaproponował większości pracowników możliwość zatrudnienia w innych lokalizacjach wraz z pomocą w relokacji i zapewnieniem dodatkowych świadczeń. Wszyscy mieliby też otrzymać dobre warunki zakończenia pracy oraz szerokie wsparcie w inicjatywach przejęcia części działalności czy dążeniach do zmiany kwalifikacji.
Działalność przewozowa będzie prowadzona do zakończenia wszystkich zobowiązań umownych, a ostateczne jej zakończenie planowane jest na dzień 30 czerwca 2019 roku. Informacja z takim wyprzedzeniem ma umożliwić wszystkim stronom przygotowanie się do tej niełatwej zmiany. Arriva zgodnie z przyjętą strategią, będzie się koncentrować na efektywnej realizacji zadań przewozowych w innych oddziałach regionalnych oraz rozwoju w transporcie miejskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.