Dzięki zastosowaniu poduszki powietrznej i magnetycznej podróż z Amsterdamu do Utrechtu powinna skrócić się do 10 minut. Technologia rodem z XXI wieku ma wozić Holendrów już w 2045 roku.
A-Train to koncepcja pociągu poruszającego się na poduszce powietrznej. Wózki z kołami, toczącymi się po szynach zostały zamienione na sprężarki z powietrzem i elektromagnesy. Dzięki temu rozwiązaniu pociąg unosi się nad torami, a wysokowydajne magnesy zapewnią mu prędkość sięgającą do 450 km/h.
– Dzięki zastosowaniu tej technologii, prawie całkowicie unikamy siły tarcia koła o szynę. Nie będzie zużycia materiałów i szkodliwej emisji. Dzięki wysokiej wartości przyspieszenia a także niezawodności, pociąg może szybciej dotrzeć na miejsce, z prędkością nawet powyżej 450 km/h – mówią dla portalu spoorpro.nl pomysłodawcy pojazdu bracia Hylkema z firmy Novus.
RailaHead - Atrain from Ludic Media on Vimeo.
Nowe rozwiązania mogą zostać zainstalowane w istniejącym taborze kolejowym. Sam proces przebudowy ma przebiegać szybko i polegać na samej wymianie wózków. Dzięki temu, że projekt A-train zakłada brak kontaktu między pociągiem a torowiskiem koszt utrzymania infrastruktury będzie mniejszy niż dzisiaj nawet o ¼. Ponadto, dzięki rozłożeniu masy wagonu na dużo większej powierzchni możliwe będzie prowadzenie jeszcze cięższych składów towarowych niż ma to miejsce obecnie.
Pociąg nie będzie bezpośrednio zależny od zmieniających się warunków atmosferycznych. Nie będą mu straszne wilgotne liście, które zalegając na torach wydłużają drogę hamowania, ani podmuchy wiatru czy opady śniegu. Pociąg utrzymujący się nad torem ma być dużo bezpieczniejszy niż pojazdy wykorzystujące tradycyjny model styku szyny i koła.
źródło: http://railahead.tudelft.nl/
A-train ma przynieść duże oszczędności, a co za tym idzie zwiększyć dochodowość przewozów kolejowych. Koszt przewozu pasażera ma zmniejszyć się znacząco, a zyski mogą być przeznaczone na rozbudowę sieci kolejowej. Budowa nowych tras może być również tańsza niż dziś. Dzięki rozproszeniu masy wagonu, stalową szynę może zastąpić zupełnie inny materiał.
Koncepcja pojazdu powstała dzięki kooperacji dwóch uczelni technicznych w Delft i Twente, które poszukują w tym momencie inwestorów i partnerów strategicznych. Aby zbudować działający prototyp potrzebny jest kapitał w wysokości 2 mln euro. Mimo wstępnego zainteresowania inwestorów zagranicznych, twórcy chcieliby, aby projekt A-train został uruchomiony w Holandii. – Myślę, że Holandia może być dobrym poligonem doświadczalnym dla tego systemu. Jeśli u nas się uda to koncepcja może zostać wdrożona w innych krajach – mówią twórcy.
Twórcy liczą na środki z funduszy europejskich m.in. z programu Shift2Rail, mającego na celu rozwój innowacji z zakresu styku nowych technologii i kolei.