Władze Grazu podpisały umowę z Alstomem na dostawę 15 tramwajów Flexity. Producent będzie odpowiedzialny także za utrzymanie pojazdów.
Produkcja tramwajów ma się rozpocząć w 2024 roku. Pierwszy pojazd ma za to wyjechać na tory rok później. Co warte podkreślenia, tramwaje Flexity będą powstawały w fabryce Alstomu w Wiedniu.
– Pojazdy są podstawą niezawodnego transportu publicznego. Muszą oferować pasażerom komfort bez barier, najlepsze parametry najniższej emisyjności, a motorniczym i technikom dobre warunki pracy. Nowa generacja tramwajów spełnia to zadanie – mówi Elke Kahr, burmistrz Grazu.
Nowe tramwaje będą miały 33,81 metra długości. Każdy pojazd będzie się składał z pięciu członów. Szybką wymianę pasażerską zapewni 6 par drzwi. Pojemność tramwajów określono na 200 osób, z czego 60 na miejscach siedzących. We wnętrzu znajdą się także dwa miejsca na wózki inwalidzkie. Miasto podkreśla, że atutem nowych pojazdów będzie niska wysokość wejścia do środka, która wynosić będzie 215 mm, zwłaszcza, że wysokość peronów tramwajowych w Grazu wynosi 110 mm.
Sam zakup tramwajów to wydatek 68,4 mln euro. Tabor jest jednak częścią wartego 100 mln euro projektu rozwoju transportu publicznego. Graz za 29,5 mln euro rozbudowuje właśnie linię nr 5, która od 1900 roku jest jednotorowa na trasie z cmentarza centralnego do Puntigam. Rosnąca liczba pasażerów powoduje konieczność stosowania krótszych odstępów między pojazdami, jednak linia jednotorowa ma swoje ograniczenia. Dlatego samorząd lokalny podjął decyzję o rozbudowie odcinka linii nr 5 pomiędzy cmentarzem centralnym a Brauquartier wzdłuż Triester Straße do długości 1370 metrów do układu dwutorowego.
Każdego dnia z usług Graz Linien korzysta ponad 300 000 pasażerów. – Rosnąca od lat liczba użytkowników transportu publicznego w metropolii to trend, który utrzyma się także w nadchodzących latach, między innymi ze względu na ciągły napływ ludności, atrakcyjne oferty i zmiany w przyzwyczajeniach komunikacyjnych związanych z mobilnością. W konsekwencji musimy rozwijać ofertę transportu publicznego i go unowocześniać. Graz Linien posiada obecnie w swojej flocie 85 tramwajów. We wczesnym szczytowym okresie eksploatacji w użyciu było 66 takich pojazdów. Dzięki kolejnym 15 tramwajom, które będą sukcesywnie do nas docierały, oferta komunikacyjna Grazu wzrośnie, a przepustowość pojazdów poprawi się o 30 proc. – podkreśla Mark Perz, członek zarządu Holding Graz, skupiającego miejskie spółki.
Zakupy tramwajów poprzedziły skrupulatne testy taboru. Graz Linien zorganizował w latach 2019-20 szeroko zakrojone jazdy próbne tramwajów od potencjalnych zainteresowanych przetargiem producentów, aby w kompleksowy sposób przetestować zachowanie pojazdów pod kątem wibracji i hałasu na miejskiej sieci. Na podstawie przedłożonych dokumentów, do jazd próbnych dopuszczono w połowie lutego 2021 roku dwóch dostawców – Siemensa i Alstom/Bombardier. W maju Graz rozpoczął negocjacje z producentami i zaprosił do składania ofert. Postępowanie zakończono 28 lutego 2023 roku. Wskazano w nim, że kontrakt otrzyma Alstom Transport Austria. Ostatecznie Siemens w ogóle nie złożył żadnej oferty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.