Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Austria: Sankt Pölten myśli o szybkim wdrożeniu trolejbusów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Austria: Sankt Pölten myśli o szybkim wdrożeniu trolejbusów
Burmistrz Sankt Polten w Linzu, mat. pras.
Austriackie miasto Sankt Pölten, położone przy głównych szlakach komunikacyjnych łączących Wiedeń z zachodem kraju, dąży do budowy sieci trolejbusowej. Nowy środek transportu ma połączyć w sumie trzy sąsiadujące ze sobą miasta. Zdaniem władz, koncepcja jest możliwa do zrealizowania w ciągu dwóch lat.

Pierwszy trolejbus w Austrii wyjechał w 1907 roku w Gmünd. Dzisiaj trolejbusy kursują tylko w dwóch miastach: Salzburgu i Linzu. Jednak wkrótce w ich ślady planuje pójść Sankt Pölten. Według badania zleconego przez miasto, w stolicy kraju związkowego Dolna Austria istnieją osie transportowe, które idealnie nadają się do obsługi przez trolejbusy.

Sankt Pölten to miasto powiatowe w północno-wschodniej Austrii i stolica kraju związkowego Dolna Austria. Zamieszkuje tutaj prawie 60 tys. ludzi. W projekt utworzenia sieci trolejbusowej zaangażowane są także pobliskie miasteczka Wilhelmsburg, które liczy 6,5 tys. mieszkańców oraz Herzogenburg z liczbą 7,5 tys. mieszkańców.

Projekt powstania sieci trolejbusowej nazwano roboczo „O-Lup”. LUP to dzisiaj nazwa lokalnego systemu autobusowego, a O odnosi się do trolejbusu (po niemiecku Oberleitungsbus albo O-bus). Koncepcja zakłada utworzenie głównej trasy T1 o długości 16,1 km, która połączy północną część miasta Sankt Pölten z jego południową częścią od Viehofen do St. Georgen. Zaplanowano także przedłużenia sieci do Wilhelmsburga na południu (6,1 km) i Herzogenburga na północy (8,3 km). Przewidziano także krótszą trasę przez teren Sankt Pölten (4,3 km). Daje to łącznie prawie 35 km linii trolejbusowych, które powinny być – z małymi wyjątkami – w pełni wyposażone w sieć trakcyjną.

Projekt systemu O-Lup uwzględnia duży potok podróżnych, którzy regularnie w tym korytarz dojeżdżają do pracy. Według ratusza, istniejący system autobusowy nie zapewnia idealnej obsługi miasta, a trolejbusy mają potencjał, aby wypełnić tę lukę. Ten środek transportu został wybrany z dwóch powodów: ochrony środowiska i efektywności operacyjnej.

– Wspieranie transportu publicznego, a zwłaszcza jego dekarbonizacja, odgrywa dzisiaj ważną rolę w osiąganiu celów klimatycznych. Nasze miasto zdaje sobie z tego sprawę i stawia na możliwie najbardziej zrównoważone rozwiązania dla przyszłej rozbudowy sieci transportu publicznego, która ograniczy ruch samochodowy – mówi Matthias Stadler, burmistrz Sankt Pölten.

Jak przybliżył włodarz, miasto od dłuższego czasu zabiega również o zwiększenie przepustowości kolei w osi korytarza północ-południe. Wyczekiwana jest zapowiadana przez władze centralne rozbudowa połączenia kolejowego między Wilhelmsburgiem a Herzogenburgiem. Zdaniem burmistrza proces ten jest jednak zbyt powolny. – W szczególności oś północ-południe ma ograniczenia przepustowości ze względu na jednotorowe połączenie kolejowe i duże odległości między przystankami. Rozbudowa do dwóch torów jest kosztowna, dlatego na długo przed 2030 rokiem potrzebna jest przyjazna dla środowiska oferta alternatywna dla obszaru centralnego – podkreśla burmistrz.

Wstępne koszty budowy systemu trolejbusowego oszacowano na 124 mln euro, czyli prawie 600 mln zł. Większość tych środków pochłonie infrastruktura trolejbusowa. Ratusz w Sankt Pölten przyznaje, że szybkie wdrożenie nowego środka transportu jest uzależnione od porozumienia w sprawie warunków udziału finansowego rządu centralnego i federalnego. Istotna jest też kwestia partycypacji w kosztach sąsiednich gmin uczestniczących w projekcie. Miasto twierdzi jednak, że wprowadzenie trolejbusów jest możliwe nawet w ciągu 2 lat.

Władze Sankt Pölten przyznają, że kwota 124 mln euro jest wyższa w porównaniu z kosztami wprowadzenia autobusów elektrycznych. Podkreśla się jednak, że w dłuższej perspektywie inwestycja w sieć trolejbusową jest korzystniejsza zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Trolejbus w porównaniu z elektrobusami posiada małe baterie na krótki dystans, potrzebne do pokonania drobnych zakłóceń w ruchu czy przeszkód jak przejazdów kolejowych lub robót drogowych, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Dzięki temu pojazdy są znacznie lżejsze od autobusów z akumulatorami, przez co zużywają mniej energii i oferują więcej miejsca.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Praga z pozwoleniami na trzecią linię trolejbusową

Przestrzeń

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

Zobacz również:

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Praga z pozwoleniami na trzecią linię trolejbusową

Przestrzeń

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5