Po siedmiu latach od otwarcia dworca Łódź Fabryczna można stwierdzić, że nie przyczynił się on do pełnej integracji komunikacji kolejowej z autobusami regionalnymi. Wielu przewoźników wciąż korzysta bowiem z przystanków rozlokowanych w różnych rejonach miasta. Część pozostała natomiast na dworcach należących do PKS.
W tym samym budynku, w którym znajduje się kolejowy dworzec Łódź Fabryczna, zlokalizowany jest także dworzec autobusowy zarządzany przez miasto. Obiekt, który nosi formalną nazwę Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy, bo nie spełnia prawnych wymagań stawianych dworcom, nie jest już tak pusty, jak w pierwszych latach po otwarciu. Do zapełnienia wszystkich 24 stanowisk wciąż jest jednak daleko, a wynika to częściowo z braku decyzji o przeniesieniu łódzkiego krańca wielu tras regionalnych do multimodalnego węzła.
Powód? Korki w mieście
Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, który zarządza WPA, nie poinformował nas, jak wielu przewoźników wciąż korzysta z innych przystanków miejskich jako przystanków końcowych swoich tras na terenie miasta. Wśród nich są jednak najważniejsi po rezygnacji z działalności przewozowej łódzkiego PKS-u przewoźnicy regionalni: Sand-Bus, Kasz-Bus czy PKS-y z innych miast regionu: Bełchatowa i Łęczycy. Na Fabryczną nie wjeżdża również Wicher Travel, który jest jednym z operatorów współpracujących z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
Jakie są tego powody? PKS Łęczyca kończy swoje kursy na przystanku u zbiegu Lutomierskiej i Zachodniej na skraju centrum. Spółka nie korzysta więc ani z Fabrycznej, ani z zarządzanych przez PKS Łódź dworców Północnego i Kaliskiego. – Chodzi o cenę wjazdu na dworzec i o uciążliwy przejazd przez zakorkowane miasto – tłumaczy Grzegorz Przybylak, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Łęczycy.
Szanse na zafunkcjonowanie węzła są minimalne
– Nie bylibyśmy w stanie przestrzegać czasu przejazdu zgodnie z rozkładem jazdy – dodaje nasz rozmówca. Informuje też, że PKS nie rozważa wydłużenia swoich tras na jakikolwiek dworzec. Jedną z obsługiwanych linii jest przy tym ta wiodąca do Łodzi z Łęczycy, która jest dofinansowana przez marszałka województwa łódzkiego w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W założeniach wojewódzkie autobusy miały pomagać w integracji kolei i autobusów regionalnych, czego wyrazem jest m.in. wjazd pojazdów obsługujących właśnie tę trasę na plac przed łęczyckim dworcem PKP.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wskazał na duży wzrost liczby przewożonych autobusowymi liniami marszałkowskimi podróżnych. – Zauważyliśmy minimalny wzrost przepływu pasażerów – komentuje przedstawiciel PKS. Zaznacza przy tym, że bez wsparcia samorządu połączenia nadal byłyby jednak nierentowne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.