fot. Henryk Bielamowicz, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgDworzec kolejowy w Jaśle
Zarządca infrastruktury kolejowej odmówił samorządom wprowadzenia do systemu z rozkładem jazdy autobusowych linii dowozowych. Komunikacja drogowa będzie wykazywana w wynikach wyszukiwania na Portalu Pasażera tylko wtedy, gdy pełni rolę zastępstwa za pociąg. PKP PLK tłumaczą, że do publikowania godzin odjazdów innych środków transportu spółka nie jest zobligowana prawnie.
Niedawno Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiedziała wprowadzenie rozkładów jazdy swoich linii autobusowych do wyszukiwarek Google Maps i Bilkom. Godziny odjazdów autobusów skomunikowanych z pociągami m.in. w Ozorkowie, Łasku i Rogowie nie znajdą się natomiast w Portalu Pasażera, który jest oficjalnym źródłem danych o kursowaniu pociągów na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych. Łódzki przewoźnik tłumaczy, że zarządca infrastruktury kolejowej nie uwzględnia w swojej wyszukiwarce połączeń dowozowych, a jedynie te kursujące w zastępstwie za odwołane pociągi, np. w okresie realizacji prac remontowych.
PLK odmawiają staroście jasielskiemu
Podmiotów, które byłyby zainteresowane publikacją informacji o autobusowych liniach dowożących na stacje kolejowe, jest więcej. – Zwrócił się do nas np. starosta powiatu jasielskiego. Wnioskował on o wprowadzenie do wyszukiwarek połączeń kolejowych i rozkładów jazdy pociągów nowej linii autobusowej relacji Jasło – Dębica – Jasło – mówi Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Nie wyraziliśmy na to zgody – stwierdza przy tym nasza rozmówczyni. Tłumaczy ona, że powiatowe połączenie nie biegnie wzdłuż żadnej linii kolejowej. Autobusy nie obsługują też żadnych stacji i przystanków kolejowych poza Jasłem i Dębicą. W założeniach samorządu kursy mają jednak bezpośredni związek z koleją, bo zostały uruchomione głównie w celu skomunikowania Jasła i kilku mniejszych miejscowości z magistralą E30.
Transport multimodalny rolą podmiotów zewnętrznych
PLK argumentują, że rolą spółki jest przede wszystkim sprawne prowadzenie ruchu pociągów i przygotowanie ich rozkładu jazdy. Powołując się na unijną dyrektywę z 2010 r. i na rozporządzenie Komisji UE z 2017 r., przedstawicielka zarządcy infrastruktury podkreśla, że informacje o podróżach multimodalnych (z wykorzystaniem różnych środków transportu) powinny być udzielane przez wyspecjalizowane podmioty, a Polskie Linie Kolejowe nie są jednym z nich. – Podmioty te korzystają z danych dostarczanych przez przewoźników i zarządców – usłyszeliśmy.
– Na polskim rynku już istnieją podmioty prowadzące taką działalność – mówi Magdalena Janus. Mają one przy tym charakter prywatny i nie gromadzą informacji o wszystkich połączeniach kolejowych i autobusowych na danym obszarze. Nie istnieje więc żadne kompletne źródło informacji, które pozwoliłoby na zaplanowanie podróży choćby tylko koleją i autobusowymi liniami dowozowymi uruchamianymi przez przewoźników kolejowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.