Budowany właśnie, choć ze sporym opóźnieniem, system Bus Rapid Transit w największym pakistańskim mieście Karaczi, będzie oparty o 200 autobusów hybrydowych napędzanych biometanem. Paliwo będzie produkowane z… łajna pochodzącego od 400 tys. tamtejszych krów.
System BRT w Karaczi miał funkcjonować już od 2017 r. Do dziś jednak nie udało się dokończyć budowy. Obecny termin oddania do użytku pierwszej, tzw. Zielonej Linii określono na 2020 r. Ma liczyć ok. 35 km. Jej uzupełnieniem będzie, również właśnie budowana, Żółta Linia, która z kolei ma mieć długość niecałych 4 km. W planach są trzy kolejne linie.
Inwestycja, którą szacuje się na 583,5 mln dol., jest finansowana z pieniędzy rządowych, ale ok. 49 mln dol. miasto uzyska z Green Climat Fund, który jest funduszem ONZ mającym wspierać ochronę klimatu. Innymi źródłami finansowania są środki przekazane przez prowincję Sindh, w której leży Karaczi i przez Azjatycki Bank Rozwoju. Właśnie w efekcie oenzetowskiego współfinansowania zdecydowano, że BRT będzie obsługiwana przez autobusy hybrydowe zasilane biometanem, czyli paliwem podobnym do CNG, ale uzyskiwanym z przetwarzania odpadów organicznych. Pojazdów ma być w początkowej fazie 200.
W Karaczi tymi odpadami będzie krowia kupa. Zresztą ekologiczny wymiar inwestycja zyskuje w mniejszym stopniu dzięki korzystaniu z ekologicznego paliwa, a bardziej dzięki spożytkowaniu 3,2 tys. ton łajna, które codziennie trafia do Oceanu Indyjskiego i zaoszczędzeniu blisko 200 tys. litrów wody używanych, by je spłukać.
BRT jest w Karaczi bardzo potrzebne. W tej 14-milionowej metropolii, choć trudno w to uwierzyć, nie działa żaden miejski organizator transportu. Mieszkańcy przemieszczają się korzystając głównie z prywatnych minibusów, riksz i taksówek. Przed laty podstawą transportu w mieście była rozbudowana sieć tramwajowa, której historia sięgała jeszcze XIX w., ale zlikwidowano ją w 1975 r.
Budowa Zielonej Linii jest powiązana z przebudową dróg, wzdłuż których będzie prowadziła. Poza infrastrukturą przystankową powstaną bezpieczne przejścia dla pieszych, chodniki i drogi rowerowe, a także infrastruktura dla bike sharingu. W odległości, która będzie pozwalała na skorzystanie z przystanków znajdzie się 1,5 mln mieszkańców. Według założeń BRT ma przewozić 320 tys. pasażerów dziennie.