Stolica województwa lubelskiego zapowiada przeznaczenie większych środków na komunikację miejską, co ma pozwolić na zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i trolejbusów. Miasto stworzy też jedną, dużą jednostkę, która będzie odpowiedzialna za komunikację miejską oraz drogi.
W przyszłorocznym budżecie Lublin wygeneruje środki na zwiększenie częstotliwości kursowania miejskich autobusów i trolejbusów. Moduł tzw. głównych linii wyniesie w szczytach 15 minut. Docelowo zaplanowano też wzrost częstotliwości niektórych linii do 10 minut.
Drugi etap rozwoju oferty przewozowej
Równolegle, ZTM w Lublinie wdraża drugi etap zmian oferty przewozowej (więcej o zmianach
piszemy tutaj). Zgodnie z zapowiedziami i przyjętym po konsultacjach społecznych harmonogramem działań, uruchomione zostaną 2 zupełnie nowe linie pospieszne. Pierwsza z nich – 301 połączy os. Poręba z ul. Daszyńskiego, a druga – 302 os. Widok z Czechowem. Obie linie będą kursować w godzinach szczytu co 30 minut. Dotychczasowa linia pospieszna 46 zyska nowy numer – 303.
– Rozbudowujemy również sieć linii podmiejskich, dziś mamy ich już 29. W porozumieniu z Gminą Świdnik, trasa linii 35 zostanie wydłużona do Dworca Lublin. Z kolei we współpracy z Gminą Niemce linia 30 wybranymi kursami dojedzie do Majdanu Krasienińskiego. Z Gminą Strzyżewice uruchamiamy nową linię 28, kursującą z pętli przy ul. Żeglarskiej do Piotrowic. Dzięki skomunikowaniu gmin ościennych autobusami komunikacji miejskiej z Lublinem, realnie wpływamy na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego w mieście – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor ZTM w Lublinie.
Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej zaczną obowiązywać od 18 marca.
LRM z elektrykami i kolejne ścieżki
Nowości przyniesie również oferta Lubelskiego Roweru Miejskiego. Od 21 marca użytkownicy miejskiej wypożyczalni będą mieć do dyspozycji 5 elektrycznych rowerów, docelowo, jeszcze w tym sezonie, przybędzie kolejnych 5. Elektryki będzie można wypożyczyć na takiej samej zasadzie jak standardowe jednoślady. Mieszkanki i mieszkańcy skorzystają też z możliwości wypożyczenia pierwszego roweru transportowego.
– Dane pokazują, że Lubelski Rower Miejski jest popularnym środkiem transportu po mieście, stąd z roku na rok go udoskonalmy i rozwijamy. W tegorocznej odsłonie miejskiej wypożyczalni wprowadzamy do użytkowania pierwszych 10 rowerów elektrycznych oraz przygotowujemy się do włączenia w ofertę możliwości wypożyczenia roweru typu cargo. W ramach pilotażu chcemy sprawdzić, jak te rozwiązania zostaną przyjęte przez mieszkańców i turystów. Pozwoli nam to na zbadanie potencjału i wyznaczy kierunek działań na kolejny sezon – mówi Arkadiusz Niezgoda, Dyrektor Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.
Miasto systematycznie rozwija też sieć infrastruktury rowerowej. Jej długość aktualnie wynosi ponad 196 km, a w tym roku powstaną kolejne odcinki dróg rowerowych. W I połowie roku Miasto planuje zakończyć budowę drogi rowerowej w wąwozie Rury, z kolei w wyniku realizacji zwycięskich projektów z Budżetu Obywatelskiego nastąpi budowa dróg dla rowerów: przez ul. Lwowską (połączenie drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul. Lwowskiej z pasem rowerowym na ul. Podzamcze), wzdłuż ul. Nałęczowskiej (od jej końca w okolicach skrzyżowania z ul. Cisową w kierunku al. Kraśnickiej), wzdłuż al. Warszawskiej (po stronie parzystej) od al. Kraśnickiej oraz pomiędzy ul. Kryształową a ul. Berylową.
W najbliższych latach, m.in. dzięki środkom europejskim, Miasto planuje realizację co najmniej 30 km dróg dla rowerów oraz około 10 km ciągów rowerowych powiązanych z inwestycjami drogowymi, czyli łącznie 40 km nowej infrastruktury dla rowerzystów. Aby móc starać się o dofinansowanie zewnętrzne na realizację tego zadania, potrzebna jest kompletna dokumentacja projektowa. Trwa przetarg na pierwszy pakiet lokalizacji, gdzie umiejscowione będą ścieżki rowerowe, czyli odcinki ulic: Sławinkowskiej, Głębokiej, Roztocze, Szeligowskiego i Północnej oraz al. Witosa. Z kolei ogłoszenie postępowania na drugą część lokalizacji planowane jest jeszcze w marcu. Do zaprojektowania wyznaczono odcinki ulic: Plewińskiego, Smoluchowskiego, Podzamcze, Walecznych, Orkana, Zwycięskiej, Sławinkowskiej i al. Kraśnickiej. W zakres projektu wchodzą również zadania, dla których Miasto posiada już dokumentację projektową, czyli droga rowerowa w ciągu ul. Abramowickiej oraz
al. Warszawskiej. Jednym z ważniejszych projektów rowerowych na kolejne lata będzie modernizacja ścieżki rowerowej wzdłuż Bystrzycy.
Celem miasta na ten rok w zakresie mobilności jest też stworzenie jednego, spójnego dokumentu określającego kierunki oraz standardy piesze i rowerowe. Prace nad nim już się rozpoczęły, a kolejnym krokiem będą konsultacje społeczne.
Transport i drogi pod jednym szyldem
Od 1 lipca zacznie funkcjonować Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, który w jednym miejscu i w ramach jednej struktury skupi zadania realizowane dotychczas przez Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego. Wraz z oddaniem do użytkowania Dworca Lublin, jednej z największych inwestycji ostatnich lat, Miasto zakończyło kolejny etap wielkich projektów drogowo-transportowych. W nowej perspektywie unijnej większość programów łączy budowę dróg z komponentem transportowym, dlatego mając na celu optymalizację realizowanych procesów powołano nową miejską jednostkę. Uchwała w tej sprawie zapadła na styczniowej sesji Rady Miasta Lublin. Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem praktykowane np. w Łodzi, Słupsku, Koszalinie, Szczecinie czy Bydgoszczy.