Samorząd województwa łódzkiego przygotowuje się do zakupu autobusów niskoemisyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na razie nie wiadomo jednak, na jakich trasach będzie można nimi podróżować. Nie jest też jasne, czy wojewódzka spółka zastąpi przewoźników, z którymi umowy zawiera obecnie UMWŁ, czy też uzupełni ich ofertę o nowe połączenia.
Województwo łódzkie pozostaje jednym z największych organizatorów autobusowego publicznego transportu zbiorowego spośród samorządów tego szczebla. O ile region podlaski zdecydował niedawno o ograniczeniu siatki linii uruchamianych dzięki dotacji z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, o tyle na Ziemi Łódzkiej wciąż zapowiadany jest rozwój systemu.
Dokąd dojedzie Polski Ład?
Zapowiadane są konkretne działania inwestycyjne:s Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego planuje zakup nowych autobusów niskoemisyjnych. Pozyskał już na ten cel dotację z centralnego programu Polski Ład i przygotowuje odpowiednie postępowanie przetargowe. Pojazdy mają trafić do Łódzkiej KoleiAglomeracyjnej, która zorganizuje komunikację dowozową do swoich pociągów zatrzymujących się w miejscowościach stanowiących lokalne centra transportowe.
W pewnym zakresie takie połączenia funkcjonują już obecnie,. Dotowane z kasy UMWŁ autobusy PKS Łęczyca dojeżdżają nie tylko na tamtejszy dworzec autobusowy, ale i na położoną nieco dalej od centrum miejscowości stację kolejową. Ma to ułatwiać podróżnym przesiadki do pociągów regionalnych w stronę Łodzi i Kutna. Podobnie jest w części innych miast stanowiących centra sieci linii zorganizowanych z wykorzystaniem środków FRPA. ŁKA tworzy system – ale jaki?
Pytanie, czy ŁKA zastąpi przewoźników, z którymi UMWŁ zawiera aktualnie kontrakty, czy też stworzy dodatkowe linie uzupełniające system, pozostaje jednak otwarte. – Nasz system jest obecnie w fazie opracowania. Jest więc za wcześnie na informowanie o jego szczegółach – mówi bowiem Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Nie ulega natomiast wątpliwości, że organizacja połączeń przez ŁKA będzie stanowić istotny przełom organizacyjny. Aktualnie problemem bywa bowiem zachowanie skomunikowan na węzłach oraz dopasowanie godzin odjazdów poszczególnych środków transportu, zwłaszcza na liniach kolejowych, które są remontowane, bo grafik połączeń zmienia się tam bardzo często i w sposób zasadniczy. Znacznie zmieni się też użytkowany tabor, bo przedsiębiorstwa PKS korzystają najczęściej z wysłużonych już pojazdów, w tym sprowadzanych do Polski z zagranicy jako używane.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.