Położono już część torowiska na ul. Strzegomskiej, gdzie w 2023 r. pojedzie tramwaj na Nowy Dwór. Natomiast w przyszłym roku na wiadukt nad torami kolejowymi wjadą autobusy.
Ma prawie 160 m długości, a do jego powstania wykorzystano ponad 600 t stali oraz 1,6 tys. m sześciennych betonu. Mowa o wiadukcie nad torami kolejowymi na ul. Strzegomskiej, gdzie powstaje Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór.
– Ten wiadukt pozwoli autobusom i tramwajom bezkolizyjnie dojechać do Nowego Dworu oraz do centrum – zauważa Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. – Zakończyliśmy prace budowlane związane z samą konstrukcją m.in. najazdem od strony Nowego Dworu. Pozostaje położenie nawierzchni oraz wybudowanie najazdu od Wrocławskiego Parku Przemysłowego, gdzie powstają mury oporowe.
Świercz podkreśla, że z wiaduktu budowanego za ok. 40 mln zł skorzystają jedynie tramwaje oraz autobusy MPK. – TAT zostanie oddana do użytku w 2023 r., ale autobusy pojadą tu rok wcześniej. Rowerzyści oraz piesi będą poruszać się pod wiaduktem – podkreśla rzecznik WI. Wiadukt nad Strzegomską. Najpierw pojadą autobusy
Przypomnijmy, że pierwsza część TAT na Nowy Dwór jest już oddana do użytku. Tramwaje oraz autobusy kursują dwukilometrową trasą z pl. Orląt Lwowskich przez ul. Robotniczą, wiadukt na ul. Smoleckiej do skrzyżowania ze Śrubową. Tam tramwaje skręcają w kierunku Dolmedu, a następnie wjeżdżają na torowisko w ciągu ul. Legnickiej. Pierwszy etap kosztował 94 mln zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej wyniosło 42 mln zł.
Kolejne tory położono niedaleko Wrocławskiego Parku Biznesu oraz Wyższej Szkoły Bankowej.
– Jest już torowisko na fragmencie ul. Strzegomskiej. Studenci, którzy wrócili na studia w WSB pewnie byli w szoku, gdy zobaczyli, że pod ich oknami wyrósł przystanek tramwajowy. Tramwaje pojadą tędy w 2023 r., gdy zostanie zbudowana stacja prostownikowa na wysokości Gądowianki - bez niej wagony nie pojadą – dodaje Świercz.
Stacja prostownikowa trakcyjna pozwoli na zasilenie trakcji energią elektryczną niezbędną do poruszania się tramwajów. Przy budowie wiaduktu Wrocławskie Inwestycji przebudowały także kolejową sieć trakcyjną. Z kolei kolejarze udostępnili drogowcom część terenu.
Budowa TAT na Nowy Dwór. Duże dofinansowanie z UE
W ciągu kilku miesięcy powinna rozpocząć się budowa ostatniego etapu TAT w ciągu ul. Rogowskiej, gdzie powstanie torowisko, pętla tramwajowo-autobusowa i parking park and ride.
W przetargu na realizację wzięło udział 13 firm, z czego najtańszą ofertę złożyła spółka Skanska (prawie 73 mln zł brutto). Obecnie dokumentacja sprawdzana jest przez Urząd Zamówień Publicznych w ramach tzw. kontroli uprzedniej, która jest obowiązkowa przy inwestycjach dofinansowanych w dużym stopniu z UE. A tak jest w przypadku „największej wrocławskiej inwestycji komunikacyjnej” w powojennej historii Wrocławia.
Łączny koszt budowy TAT na Nowy Dwór wyniesie ponad 390 mln zł. UE dokłada 117 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.